LOGIN
SENASTE NYHETER
RECENSION SENNHEISER PC 166
Sennheiser är en av de i särklass bästa tillverkarna inom gaming-headsets. Företaget har lanserat en hel rad med produkter som fått toppbetyg i tester från flera olika håll. Jag har i dagarna inhandlat ett Sennheiser PC 166 USB. Även om just dessa är rätt så gamla så tänkte jag recensera dessa då vi inte gjort de tidigare.

Specifikationer, tillbehör och konstruktion:
Anslutning: USB / 3.5mm stereo
Volymkontroll: Ja
Kabellängd: 3 m
Frekvensomfång: 15 - 23000 Hz
Känslighet: 114 dB
Impedans: 32 Ohm

Förpackningen är grå och gjord av plast, det finns inget speciellt att anmärka på mer än att det var ganska lätt att få ur produkten ur lådan, tillskillnad från andra produkter då man nästan får ta till saxar och knivar eller dylika verktyg. Det enda som medföljer förutom headsetet är ett USB ljudkort som blivit ganska vanligt bland pro-gamers då det kan underlätta om turneringsmaskinerna på plats kanske inte alltid har ett ljudkort som faller alla i smaken.

Om vi först kollar på sladden. Den är generösa 3 meter lång vilket för mig är ungefär 1.5 för mycket, sitter man långt ifrån bruken så kan det vara användbart. I längden brukar dock sladden snurra ihop sig vilket är lite irriterande dock följde det med en uppsamlare denna gång så man slipper ha sladden liggandes på golvet/bordet. På sladden sitter det en volymkontroll samt en funktion där man kan välja om mikrofonen ska vara igång eller inte. Fungerar ganska bra, förutom att man lätt kan komma åt volymkontrollen när man kanske spelar och kanske på det viset förlora fokus i en viktig match. Men detta händer inte allt för ofta.

Själva headsetet är ganska lätt, och sitter på öronen. Öronmuffarna är dock en aningen större än tidigare varianter vilket i min mening är ett plus. Headsetet består större delen av svartplast med lite grått på vissa väl utvalda delar. På insidan av bågen som går överhuvudet är det vadderat med mjukt läderliknande material. Detta sitter dock bara påklistrat och av tidigare erfarenheter så har detta en tendens att lossna med tiden, men är ganska simpelt att klistra på igen.

Mjukvara och installation:
USB- ljudkortet gör att det är en väldigt simpel installation. Man pluggar in headsetet och windows väljer direkt headsetet som standardljudenheten. Sen är det klart. Den absolut största fördelen för mig med ett USB-ljudkort är att man kan välja att spela musik i winamp via det vanliga ljudkortet och samtidigt prata i ventrilo eller spela via headsetet.

Ljud:
Det första jag gjorde var att sätta på en go baslåt för att känna efter hur det låter när man spelar musik. Jag blir en aning missnöjd då basen inte riktigt når upp till mina förväntningar, det man ska tänka på dock är att det är ett gaming-headset jag test och det är därför ganska logiskt främst utvecklat för spel. Det får dock helt klart godkänt i betyget.

När jag lyssnat klart på musiken provade jag mitt favoritspel, Counter-strike. Där finns det inget snack om saken, Sennheiser vet vad de sysslar med och ljudet är helt perfekt. I spelet hör du tydlig var motståndarna befinner sig och det är bra ljudkvalitet och det lever upp till alla mina förväntningar.

Slutsats:
Jag har provat en del headsets och utan tvekan är det PC 166 USB som vinner mitt hjärta. Det är smidigt att ta med sig och ännu smidigare att installera på plats. Ljudkvalitén är utmärkt i både film/musik och framför allt spel. Det som hindrar mig att sätta maxbetyget är saknaden av djup bas när man lyssnar på musik. Priset kan diskuteras som ligger på 1095 kronor hos maxfps just nu. Men i min mening får man betala lite extra för bra kvalitet och då är det inte så farligt.
Fördelar
  • Bra ljud ingame
  • Bra USB-ljudkort