FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Hjälp - Religon
2012-06-10 13:20#1

SalvatioN
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
466

Hej, jag skall redovisa Kastsystemet och min lärare vill att jag tar med dessa två frågor i min redovisning. Jag har läst lite på internet, men vill höra det från er också.

1. Hur fungerar kastsystemet i dagens indiska samhälle?

2. Är kastsystemet ett rättvist system? Motivera
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
2012-06-11 08:22#2

IzzoN
Ingen klan

BrutalCS Prospect
51

1. Kastsystemet är ett sätt att "rangordna" människor utifrån vilka jobb släkten har. Om dina föräldrar till exempel är poliser så förväntas även du att bli polis. Skulle du inte klara av de studierna riskerar du att bli utkastad ur familjen. ( Detta är ytterst ovanligt i dagens Indien, de människor som bor i städerna försöker ofta leva ett relativt västerländskt liv.)

2. Kastsystemet är värdelöst på det sättet att du själv har svårt att välja var du vill uppnå i livet. Om dina föräldrar kanske jobbar som städare till exempel, så får du inte studera till Civilingenjör t.ex.

Å andra sidan så väljer många i dagens västerländska samhälle att gå i sina föräldrars fotspår, tittar man på min gymnasieklass t.ex. så har 18/20 föräldrar som också har studerat Teknik. Dock betyder detta inte att en person ska tvingas studera samma ämnen som sina förfäder. IMO ska ett samhälle bygga på frihet för individen där personer utvecklas efter sina egna förutsättningar.

lite snabbt och flummet skrivit men det är vad kastsystemet handlar om. Hoppas att det var till hjälp :)
I was here :)
2012-06-11 14:09#3

Prometheus
Ingen klan

BrutalCS Legend
1291

1. Kastsystemet är ett mer uttalat system än det vi var vana vid i Europa förr i tiden och, i viss del, idag. Din kast, precis som din "ranking" av samhället passeras ned från dina föräldrar till dig. Kast mäts av olika faktorer, som socialt status, yrke, inkomst och förmögenhet.

Kastsystemet går hand i hand med religion just eftersom att hinduismen talar om återfödelse. Alltså tjänar kastsystemet som en uppföljare till ditt förra liv på det sättet att du kan rättfärdiga att leva ett bättre liv med påståendet att det grundas på handlingar du gjorde i ditt förra liv.

2. Kastsystemet går tvärt emot de liberala värderingar som följs av nästan samtliga västerländska demokratier på det sättet att varje individ ska ha samma möjligheter som alla andra. I Indien kan inte personer av lägre kast alltid få tillgång till samma utbildningar eller jobbmöjligheter som de av högre kast.
Citat av BlaisePascal

Men never commit evil so fully and joyfully as when they do it for religious convictions.
2012-06-11 17:44#4

SalvatioN
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
466

Ja tack, mycket bra åsikter!

Men, jag skulle vilja avancera punkt 2. Detta säger min lärare till mig som tips:

"Om du satsar på högre mål så måste lägga stort fokus på punkt 3. Vad tycker du? Varför tycker du så? Gör gärna kopplingar till andra världsreligioner"

Nå? ;)
2012-06-11 19:03#5

Prometheus
Ingen klan

BrutalCS Legend
1291

Nå? Vad är din åsikt? Hur skulle vi kunna hjälpa dig med det där.

Dags att manna upp lite och ta hand om skolan själv. Detta är ju sam, inget ämne som faktiskt kräver tänkande eller ork.
Citat av BlaisePascal

Men never commit evil so fully and joyfully as when they do it for religious convictions.
2012-06-11 19:11#6

SalvatioN
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
466

Citat av Prometheus

Dags att manna upp lite och ta hand om skolan själv. Detta är ju sam, inget ämne som faktiskt kräver tänkande eller ork.

Haha anledningen till att jag skriver detta här är för att kunna ta till mig av andras åsikter. Denna uppgift är redan färdig, men jag vill veta hur andra tänker? Kanske ligger det något vettigt i det ni tycker som jag kan utveckla?
Jag behöver alltså kunskap från olika perspektiv!
2012-06-11 19:12#7

Prometheus
Ingen klan

BrutalCS Legend
1291

Citat av SalvatioN

Citat av Prometheus

Haha anledningen till att jag skriver detta här är för att kunna ta till mig av andras åsikter. Denna uppgift är redan färdig, men jag vill veta hur andra tänker? Kanske ligger det något vettigt i det ni tycker som jag kan utveckla?
Jag behöver alltså kunskap från olika perspektiv!

Ledsen men det tror jag inte på.
Du får ta informationen från någon annan istället då.
Citat av BlaisePascal

6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR