FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Ny motorcyckel
2012-07-06 21:47#1

Cosman
Ingen klan

BrutalCS Addict
253

Nu är tanken att jag ska uppgradera mig från min nuvarande R6a, och valet står mellan storebrodern R1a eller rivalen Ducati 848.

Jag ser helst att ni som skriver i topicen antingen har/haft eller kan mycket om motorcycklar och inge personer som bara skriver för att få sin +1 här.

Vilken föredrar ni mellan dessa 2? Eller har ni någon annan ni skulle kunna rekommendera? Och varför skulle ni välja den leksaken istället för den andra?

R1
848

Senast redigerad 2012-07-06 21:59

Vilken föredrar ni? Lämna kommentar till varför ni tycker så. (23 röster)

R1an
848an
Annan

13 kommentarer, visar 1-13 - Första « [1] » Sista
2012-07-06 22:14#2

BoorkeN
Ingen klan

BrutalCS 1337
625

kan inget om sånt men 848an var för jävla snygg!
2012-07-06 22:51#3

Wallen
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2986

Well...

Dom stora skillnaderna mellan dom två hojjarna är att yamaha trycker in en jävla massa ny teknik i sina byggen, medan ducati mest håller sig till sin "comfort zone".

Som att göra den lite lättare och lite starkare, så det är väldigt tråkigt i mina ögon..

Men det jag gillar med den nya modellen av R1:an är att dom använder sig av en crossplane vevaxel, vilket gör så att det inte blir "ryckigt" när du kör. Utan att det blir en väldigt jämn och fin hastighetsökning. Det är som att dom har tagit alla fördelar med en två-taktare och kombinerat det med alla fördelar en fyr-taktare ger.. :)

En till sak som dom har lagt till heter D-Mode TCVM, där har du tre olika inställningar beroende på bland annat underlaget och vädret. (Du kan säkert hitta mer fakta om detta på google då jag inte vet speciellt mycket om det)

Dom har även designat en ny ram till R1:an gjord i magnesium och kolfiber som gör att den är väldigt lätt men fortfarande riktigt stark!
Detta gör även så att du får en lägre tyngdpunk vilket resulterar i att hojjen blir mycket lättare att kontrollera :)

Juste höll nästan på att glömma en sista sak!
Dom har gjort så att du kan ställa in hur hård du vill att den bakre stötdämparen ska vara genom att bara vrida på en skruv

Jag skulle ha köpt en softtail eller en HD chopper istället, men det är väl inte dina slags hojjar :D
Men av dom här två så kör på R1:an, definitivt
/W

Senast redigerad 2012-07-06 23:00
Skällsord i en argumentation är ett tecken på dumhet.
2012-07-06 23:00#4

Cosman
Ingen klan

BrutalCS Addict
253

Citat av BoorkeN

kan inget om sånt men 848an var för jävla snygg!

Jag som tydligt skrev att posthunters ska hålla sig borta....

Citat av Wallen

Well...

Dom stora skillnaderna mellan dom två hojjarna är att yamaha trycker in en jävla massa ny teknik i sina byggen, medan ducati mest håller sig till sin "comfort zone".

Som att göra den lite lättare och lite starkare, så det är väldigt tråkigt i mina ögon..

Men det jag gillar med den nya modellen av R1:an är att dom använder sig av en crossplane vevaxel, vilket gör så att det inte blir "ryckigt" när du kör. Utan att det blir en väldigt jämn och fin hastighetsökning. Det är som att dom har tagit alla fördelar med en två-taktare och kombinerat det med alla fördelar en fyr-taktare ger.. :)

En till sak som dom har lagt till heter D-Mode TCVM, där har du tre olika inställningar beroende på bland annat underlaget och vädret. (Du kan säkert hitta mer fakta om detta på google då jag inte vet speciellt mycket om det)

Dom har även designat en ny ram till R1:an gjord i magnesium och kolfiber som gör att den är väldigt lätt men fortfarande riktigt stark!
Detta gör även så att du får en lägre tyngdpunk vilket resulterar i att hojjen blir mycket lättare att kontrollera :)

Juste höll nästan på att glömma en sista sak!
Dom har gjort så att du kan ställa in hur hård du vill att den bakre stötdämparen ska vara genom att bara vrida på en skruv

Jag skulle ha kört på R1:an, men du gör som du vill :D
/W
Ruskigt bra, lutade mig faktiskt mer åt R1an. Men har hört av min kompis som har Ducatin att den var mer prisvärd...

Senast redigerad 2012-07-06 23:07

2012-07-07 02:38#5

trickz
Ingen klan

BrutalCS 1337
609

Bara provat r1an och det är nåt jag planerar att köpa i framtiden, kan inte säga så överdrivet mycket då jag bara provkört den men den gick jävligt bra, samt tycker den är snyggare en ducatin.
BrutalCS Oldschool 2006. heheh

Oldschool SK and Knife player.

2012-07-07 09:56#6

MuL1
Ingen klan

BrutalCS 1337
636

Rekommenderar r1, dom har byggt dom så otroligt bra och stabilt, och sen så är den prima nice.
2012-07-07 13:00#7

Cosman
Ingen klan

BrutalCS Addict
253

Citat av trickz

Bara provat r1an och det är nåt jag planerar att köpa i framtiden, kan inte säga så överdrivet mycket då jag bara provkört den men den gick jävligt bra, samt tycker den är snyggare en ducatin.

Citat av Thiago_Silva-3

Rekommenderar r1, dom har byggt dom så otroligt bra och stabilt, och sen så är den prima nice.

Kan jag absolut hålla med om, men Ducatin är ju byggt för race...

2012-07-07 14:31#8

Lazo
Ingen klan

BrutalCS Prospect
76

848an är jävligt snygg. Vill man gå för stilen, så kör på den.
Verkar ha drag också! ;) (Fin motor i den).
<+BCS|Qvarn> Jag lurar honom att jag kastar (WemoX)
<+BCS|Qvarn> Sen dricker jag den själv
2012-07-07 20:27#9

OG_Kush
Ingen klan

BrutalCS Legend
1051

Jag skulle valt 848an, har en polare som har en och varit med och åkt vid flertal tillfällen. Han brukar dra till göteborg och åka bana med den rätt ofta nu när vädret tillåter. Väldigt trevlig hoj måste jag säga, har då även åkt med andra sporthojjar också men denna var den bästa må jag säga :)

2012-07-08 02:57#10

Cosman
Ingen klan

BrutalCS Addict
253

Citat av OG_Kush

Jag skulle valt 848an, har en polare som har en och varit med och åkt vid flertal tillfällen. Han brukar dra till göteborg och åka bana med den rätt ofta nu när vädret tillåter. Väldigt trevlig hoj måste jag säga, har då även åkt med andra sporthojjar också men denna var den bästa må jag säga :)

Har du åkt R1an också? Om ja. Tycker du det skiljer sig mycket i körglädjen?
Jag är sugen på en som är en JÄVEL på fart, men samtidigt väldigt skön att köra med från/till jobbet.

2012-07-08 15:19#11

f0rce
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1594

Cosman:
Min fader har den R1an du länkade, och den går faktiskt vääääldigt fint måste jag säga. Har åkt med ett par gånger och det är verklige en JÄVEL på fart kan jag lova dig, dom är dessutom väldigt snygga.

Får man rekommendera andra hojar åt dig eller är det bara dom två du är ute efter?

2012-07-08 17:46#12

Cosman
Ingen klan

BrutalCS Addict
253

Citat av f0rce

Cosman:
Min fader har den R1an du länkade, och den går faktiskt vääääldigt fint måste jag säga. Har åkt med ett par gånger och det är verklige en JÄVEL på fart kan jag lova dig, dom är dessutom väldigt snygga.

Får man rekommendera andra hojar åt dig eller är det bara dom två du är ute efter?

Under mina dar i livet har jag lärt mig att man alltid ska vara öppen för andra förslag. Så kom gärna med andra förslag och varför du hellre skulle välja den framför R1an eller 848an.

2012-07-09 00:55#13

S_ikers
Ingen klan

BrutalCS Noob
17

Klart du ska ha en r1a men inte av den modell du länkade!
Du kommer vara nöjd i början med vanlig sugradfyra sedan kommer suget efter mer!

http://www.blocket.se/sodermanland/R1_Turbo_330_hk_41174010.htm?
ca=18&w=3

Kollar du blir du frälst :D
2012-07-11 17:45#14

Cosman
Ingen klan

BrutalCS Addict
253

Citat av S_ikers

Klart du ska ha en r1a men inte av den modell du länkade!
Du kommer vara nöjd i början med vanlig sugradfyra sedan kommer suget efter mer!

http://www.blocket.se/sodermanland/R1_Turbo_330_hk_41174010.htm?
ca=18&amp;w=3

Kollar du blir du frälst :D

Tror inte det blir detta. Men har iaf bestämt mig till 80% att det blir en R1a.

13 kommentarer, visar 1-13 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR