FORUM
FORUM
Forumindex / Mjukvara / Operativsystem Win7 vs. Vista/-XP?)
2012-07-25 20:09#1

Lullig
Ingen klan

HNS-Admin
813

Kan inte riktigt så mycket när de gäller OS(hur det verkligen fungerar), jag sitter på en dålig laptop, köpt 2006-07. Jag har nu Windows 7 ultimate, 32-bitars. Det har varit Vista på denna förut, men omformaterade och ville testa om win7 funkade bättre. Som det gör litegrann, men seg ibland, och verkar inte läsa program/spel så snabbt, kan det vara fatt med Windows7 så klarar den inte riktigt av det? Utan är gjord för Vista? Att den får jobba hårdare med Win7 alltså.

Compinf. OS: Windows 7 Ultimate, SP1 – CPU: AMD Athlon QI-46 (at 2100 MHz) – Memory usage: 1731/2815 MB(3.0GB) (61%) – Graphics: nVidia GeForce 8200M G (1366x768x32bit 60Hz)

Jag vet att denna laptop är dålig, men den klarar av CS 1.6, HoN och LoL. Den fungerar iaf.

Den blir ju iofs väldigt varm, men har lagt upp den på två plattskivor så den får mer luft, och har oftast fönstret öppet.
Så om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med ett svar.. ska jag testa formatera om med Vista eller kan jag göra några inställningar för att få den att fungera lite bättre.

Använder denna dator tills jag får råd att bygga en monsterdator.

Tack på förhand.
mvh Lullig
Oldschool admin!

12 kommentarer, visar 1-12 - Första « [1] » Sista
2012-07-25 20:15#2

Reko85
Ingen klan

Kassör
6489

Hårdvaran lär inte klaga speciellt mycket angående om du kör Vista eller W7, men Vista är ju mer tungdrivet. Att du tycker att W7 kan sega ibland kanske enbart har att göra med att din dator bli för varm? Har du rensat den på damm?
Jag brukar märka skillnad i form av lagg på min laptop om jag spelar och har glömt att "palla upp" den baktill med en bok eller cd-fodral för att släppa in mer luft.

Men tror inte att operativsystemet ska spela någon roll. Ta Win XP om du vill försöka med något annat än W7 för jag tror inte att det hjälper att gå tillbaka till Vista.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

2012-07-25 20:18#3

Evilkenevil
Ingen klan

BrutalCS Legend
1388

Nej, Windows 7 ska i 100% av fallen jobba snabbare än Windows Vista.
Vista kommer sega ner datorn då den kräver DUBBLA prestanda än vad Windows 7 gör.
Sen är ingen dator "byggd" efter ett visst operativsystem, det är bara ett försäljningsknep.. klistermärke "Vista ready" brukade det stå på de datorerna, bara en stor lögn för att sälja bättre.
2012-07-25 20:46#4

Lullig
Ingen klan

HNS-Admin
813

Tack för svaren. Jo, reko, jag har den ju uppåt så det kommer in mer luft, men kanske ska rengöra fläktarna lite bättre. Och sen en kylplatta ska jag ta och köpa, dom är ju inte så himla dyr heller.
Oldschool admin!

2012-07-26 03:50#5

Mercz
Ingen klan

BrutalCS Noob
3

min dator blir också extremt varm även i ett svalt rum efter några timmar, jag kör även bara cs 1.6, HoN lite D3 kanske, men inget direkt jätte krävande,
kan inte så mycket om saker i datorer men vet att det är hyffsade saker..
grafiken är tydligen ett NVIDIA GeForce GTX560M,
processorer Intel(R) Core(TM)i7-2670QM CPU @ 2.20GHz, står 8 st sådana, även 8gb ram med plats för 16, vet inte riktigt vad det innebär men vet att det är hyffsade saker, även dyra saker :D , menar att om min blir varm så är det inte konstigt att din blir det, bärbara är såna bara :/
2012-07-26 16:46#7

MuLi
Ingen klan

BrutalCS Legend
1207

2012-07-26 19:28#8

Lullig
Ingen klan

HNS-Admin
813

Muli: Jasså, den ska fungera bättre än dom andra eller?
Oldschool admin!

2012-07-27 07:33#9

JAPANESE
Ingen klan

BrutalCS Prospect
70

Ladda hem typ Hw Monitor eller Coretemp för att kontrollera hur varm datorn blir.. kan ju finnas andra orsaker till att datorn är seg även om det ofta kan bero på tempen
SUP?
2012-07-27 09:45#10

Lullig
Ingen klan

HNS-Admin
813

Bazile: Ja, men såna program brukar väl oftast kosta pengar också, typ om den visar tempen så kan jag inte justera eller ändra något. Jag ska kolla in programmen iaf.

By the way.. Jag har gjort något med min dator nu som verkar gjort den snabbare, körde Cs > HNS igår och hade 100fps konstant, fpsdropppade knappt(och jag har alltid fpsdroppat som en tok när jag spelat HNS). Alla program startas upp snabbare, ja allt fungerar mycket snabbare. Och det enda jag vet att jag har gjort är att ändra windowstema tills orginal, för jag har haft det gamla 98-temat innan "Windows classic". Har ju ändrat förut men då har det laggat mer för mig, men nu går den hur bra som helst.
Jag ska dock ta och blåsa ren fläktarna lite, dammsug med nylonstrumpa på? Brukar väl alltid funka.
Oldschool admin!

2012-07-27 10:06#11

JAPANESE
Ingen klan

BrutalCS Prospect
70

Både HW monitor och Coretemp är gratis
SUP?
2012-07-27 16:56#12

MuLi
Ingen klan

BrutalCS Legend
1207

Citat av Lullig

Den e stor & har 3 fläktar så förmodligen? värt att testa imo =) Går juh alltid lämna tbx inom loppet av 30 dagar om det ej fungerar :)
2012-08-06 17:23#13

Lullig
Ingen klan

HNS-Admin
813

Citat av MuLi

Citat av Lullig

Den e stor & har 3 fläktar så förmodligen? värt att testa imo =) Går juh alltid lämna tbx inom loppet av 30 dagar om det ej fungerar :)

Jag va och handla en sån kylplatta idag. :) Än sålänge funkar det bra och den kyler bra. Tack för tipset! Och snart kommer en g400 som jag beställt, så då får du se upp inne på hns servern ;-)

Senast redigerad 2012-08-06 17:24
Oldschool admin!

12 kommentarer, visar 1-12 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR