FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Projektarbete - IT/Informations Teknik
2012-09-13 17:06#1

Schten
Ingen klan

BrutalCS Lover
186

Hej!

Ska försöka köra igång med projektarbete inom kort i skolan, gymnasiet sista året.
Jag går en EL linje med inriktning IT. Jag är intresserad utav ämnet, men har ingen fantasi nu när vi ska köra igång med något.

Jag har gått programmering A och B, påbörjat C. Allting cirklar runt JAVA.
Kan HTML, CSS men EJ PHP.
Kan grunderna i Photoshop och brukar försöka leka runt lite för att fördjupa mig lite.

Men självklart är jag intresserad utav andra ämnen!

Jag har själv funderat på Android programmering genom att jag kan grunderna i Java, men med tanke på att kursen är 100 timmar så borde inte jag få världens professionellaste applikation. Jag har flera idéer på just Android, men som sagt, jag hinner inte tillverka en BRA app.

Så nu skriker jag här efter en hjälpande hand. Alla förslag är välkomna!

Mvh. Stefan :)

P.S. Stavfel etc. bjuder jag på!
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv.
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
2012-09-13 17:13#2

Evilkenevil
Ingen klan

BrutalCS Legend
1405

Lär dig ett CMS system, t.ex Joomla, Wordpress, Drupal.

Rekommenderar själv Joomla, har testat ett flertal CMS system, men Joomla 1.5 känns stabilast och är ett bredare system, kände också att det var enklare att göra egen design i joomla.
Om du kan skapa hemsidor med joomla så kan du enkelt bygga interaktiva hemsidor till företag och tjäna storkovan. Inga kunskaper inom PHP behövs, detta är redan färdigbyggt i systemet med adminlogin och backend system.
2012-09-13 17:13#3

abaY
Ingen klan

Serveradmin
408

Du kan ju lägga mer än 100 timmar, de är ju upp till dig själv.
2012-09-13 17:13#4

visone
Ingen klan

HNS-Admin
672

Det finns ingen simpel men bra app du kan tillverka då? Det viktigaste är väl egentligen inte produkten du får fram utan hur du arbetar under projektarbetets gång. Givetvis är slutprodukten viktig i sig men vägen dit är viktigare enligt min uppfattning av kursen.
2012-09-13 17:34#5

Schten
Ingen klan

BrutalCS Lover
186

Evilkenevil:
Ska definitivt kolla upp dessa system, om jag har en plan på en slutprodukt så skulle det där vara kanon! :)

abaY:
Självklart kan jag göra det! Men jag vet inte om tiden räcker till alla gånger genom att vi har ett datum satt när allting skall vara klart. :)

visone:
Har haft lite idéer kring träningsscheman eller liknande, men har ingen aning om hur pass långt jag kommer komma. Genom att jag vill ha en APP som både SER bra ut, men även har en BRA funktion. :)
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv.
2012-09-13 17:44#6

kAKAN
Ingen klan

Vice ordförande
2823

Gör ett kassasystem..
1. Det är simpelt, men mycket att göra
2. Det är dyrt då det krävs licens, har du då detta på CV't senare så är det en bra start

Vad har du själv tänkt på för app annars?
2012-09-13 17:50#7

Drager
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1984

Att göra en hemsida med HTML & CSS duger väl gott och väl till ett projektarbete?
2012-09-13 19:46#8

Schten
Ingen klan

BrutalCS Lover
186

kAKAN:
Nya lagarna kräver väl att man ska kunna hålla sig uppdaterad mot banken eller något dylikt. Så man inte kan fuska med pengar. Om jag inte minns helt galet.

Hade tänkt mig något enkelt, en APP som håller reda på träningsdagar. Som innehåller färdiga träningsscheman men kan även dra ihop ett själv. Sen små finesser såsom stoppur inbyggt etc. :)

Drager:
Känns inte som jag skulle kunna skapa en hemsida på 100 timmar. Alltså, det tar knappt 10?
Om jag skulle kunna göra en sida med PHP på, som Evilkenevil nämnde tidigare (Färdiga system) så kanske ett helt projektarbete skulle kunna handla om just den sidan.

EDIT: För att tillägga vill jag satsa på ett ganska högt betyg.

Senast redigerad 2012-09-13 19:47
2012-09-13 20:08#9

Drager
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1984

Citat av dattEn

kAKAN:
Nya lagarna kräver väl att man ska kunna hålla sig uppdaterad mot banken eller något dylikt. Så man inte kan fuska med pengar. Om jag inte minns helt galet.

Hade tänkt mig något enkelt, en APP som håller reda på träningsdagar. Som innehåller färdiga träningsscheman men kan även dra ihop ett själv. Sen små finesser såsom stoppur inbyggt etc. :)

Drager:
Känns inte som jag skulle kunna skapa en hemsida på 100 timmar. Alltså, det tar knappt 10?
Om jag skulle kunna göra en sida med PHP på, som Evilkenevil nämnde tidigare (Färdiga system) så kanske ett helt projektarbete skulle kunna handla om just den sidan.

EDIT: För att tillägga vill jag satsa på ett ganska högt betyg.

Ja ok, ta en snabbkurs i PHP då? ;)

En sådan simpel app är ganska lätt att göra om du har Java i bakfickan. Jag har skapat en mer avancerad app utan någon alls javakunskap what so ever. Men det tar lite tid men som sagt en sådan simpel som du har tänkte göra går enkelt. :)

EDIT: Sen är det inte så svårt att lära sig PHP om man har tidigare erfarenheter av programmering.

Senast redigerad 2012-09-13 20:10
2012-09-13 22:51#10

Schten
Ingen klan

BrutalCS Lover
186

Jag får tacka och bocka för alla förslag och svar!

- Kommer nog försöka köra igång med Android programmering inom kort, för att lära mig hur det är uppbyggt till en början. Ska klura på en slutprodukt och sedan köra igång därefter.

Tackar åter igen för snabb respons och mycket trevligt folk!

Mvh. Stefan :)
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR