| FORUM | Forumindex / Webbutveckling & programmering / PHP - WhileLoop
| 2012-09-16 21:06 | #1 | Helios Tjenare, undrar om någon kan se felet i denna koden:
[code]<?php
$sqlquery = $db->query("SELECT * FROM news ORDER BY id desc");
$news = array();
while($query = $sqlquery->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)){
$news[] = $r;
foreach($news as $new) {
echo'<div class="contentbox">
<div class="topright">' . $new["datetime"] . '<br />';
session_start();
if(session_is_registered(myusername)){
echo '<a name="deletenew" href="?page=deletenew&id='. $new['id'] .'">Delete</a>';echo '<br />';
echo '<a href="?page=admin_editnews&id='. $new['id'] .'">Edit</a>';
}echo'</div>
<h1>' . $new["title"] . '</h1>
' . $new["text"] . '
</div>';
}
}
?>[/code]  Helios Ingen klan
Grafiker
1315 | Tjenare, undrar om någon kan se felet i denna koden: Kod
| 1 | <?php
| | 2 |
| | 3 | $sqlquery = $db->query("SELECT * FROM news ORDER BY id desc");
| | 4 | $news = array();
| | 5 | while($query = $sqlquery->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)){
| | 6 | $news[] = $r;
| | 7 | foreach($news as $new) {
| | 8 | echo'<div class="contentbox">
| | 9 | <div class="topright">' . $new["datetime"] . '<br />';
| | 10 | session_start();
| | 11 | if(session_is_registered(myusername)){
| | 12 | echo '<a name="deletenew" href="?page=deletenew&id='. $new['id'] .'">Delete</a>';echo '<br />';
| | 13 | echo '<a href="?page=admin_editnews&id='. $new['id'] .'">Edit</a>';
| | 14 | }echo'</div>
| | 15 | <h1>' . $new["title"] . '</h1>
| | 16 | ' . $new["text"] . '
| | 17 | </div>';
| | 18 | }
| | 19 | }
| | 20 | ?> |
| |
|
27 kommentarer, visar 16-27 - Första « 1 [2] » Sista| 2012-09-16 22:07 | #17 | Helios
[quote=Mana][quote=hazard]
[quote=Mana]Skrev den fort så om du hittar något fel så får du säga till. :)[/quote]
Måste använda mig utav PDO..[/quote]
Använd dig hellre utav:
$mysql_server = "localhost";
$mysql_user = "root";
$mysql_password = "pass";
$mysql_database = "data";
$conn = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password);
mysql_select_db($mysql_database, $conn);
Ingen idé att koda framtiden nu, vänta tills det blir utdaterat och byt ut då. =)[/quote]
Okej, men hur ska jag göra 'då'? :)  Helios Ingen klan
Grafiker
1315 | Citat av ManaCitat av hazardCitat av ManaSkrev den fort så om du hittar något fel så får du säga till.  Måste använda mig utav PDO.. Använd dig hellre utav: $mysql_server = "localhost"; $mysql_user = "root"; $mysql_password = "pass"; $mysql_database = "data"; $conn = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password); mysql_select_db($mysql_database, $conn); Ingen idé att koda framtiden nu, vänta tills det blir utdaterat och byt ut då. =) Okej, men hur ska jag göra 'då'?  | |
|
| 2012-09-16 22:08 | #18 | solomon Det är egentligen ingen dålig idé att lära sig PDO nu.
Ta och glo på www.phpacademy.org 's PDO guide så kanske du ser ditt fel med att hämta information från databas.  solomon Ingen klan
BrutalCS Legend
1389 | Det är egentligen ingen dålig idé att lära sig PDO nu. Ta och glo på www.phpacademy.org 's PDO guide så kanske du ser ditt fel med att hämta information från databas. | |
|
| 2012-09-16 22:08 | #19 | f0rce Han har ju skrivit precis hur du ska göra? :P  f0rce Ingen klan
BrutalCS Uberlegend
1571 | Han har ju skrivit precis hur du ska göra? :P |
|
| 2012-09-16 22:08 | #20 | Mana
[quote=hazard]
[quote=Mana][quote=hazard]
[quote=Mana]Skrev den fort så om du hittar något fel så får du säga till. :)[/quote]
Måste använda mig utav PDO..[/quote]
Använd dig hellre utav:
$mysql_server = "localhost";
$mysql_user = "root";
$mysql_password = "pass";
$mysql_database = "data";
$conn = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password);
mysql_select_db($mysql_database, $conn);
Ingen idé att koda framtiden nu, vänta tills det blir utdaterat och byt ut då. =)[/quote]
Okej, men hur ska jag göra 'då'? :)[/quote]
Fyll i med din databas information. =)
Finns tusentals guider på youtube om hur man gör. =)  Mana Ingen klan
Grafiker
1581 | Citat av hazardCitat av ManaCitat av hazardCitat av ManaSkrev den fort så om du hittar något fel så får du säga till.  Måste använda mig utav PDO.. Använd dig hellre utav: $mysql_server = "localhost"; $mysql_user = "root"; $mysql_password = "pass"; $mysql_database = "data"; $conn = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password); mysql_select_db($mysql_database, $conn); Ingen idé att koda framtiden nu, vänta tills det blir utdaterat och byt ut då. =) Okej, men hur ska jag göra 'då'?  Fyll i med din databas information. =) Finns tusentals guider på youtube om hur man gör. =) | |
|
| 2012-09-16 22:09 | #21 | Drager [quote=BondTV]Varför, om jag får fråga?[/quote]
Kanske för att PDO är 100 gånger bättre samt att PDO escapar datan direkt.
Säkert din array som spökar, sen vart är $r deklarerad?
Sen hoppas jag verkligen att du har någon data i databasen..
och "Mana": Kan du sluta ge tips på saker och ting när du inte har någon koll alls?  Drager Ingen klan
BrutalCS Uberlegend
1979 | Citat av BondTV
Varför, om jag får fråga? Kanske för att PDO är 100 gånger bättre samt att PDO escapar datan direkt. Säkert din array som spökar, sen vart är $r deklarerad? Sen hoppas jag verkligen att du har någon data i databasen.. och "Mana": Kan du sluta ge tips på saker och ting när du inte har någon koll alls? Senast redigerad 2012-09-16 22:11 | |
|
| 2012-09-16 22:11 | #22 | Helios
[quote=Drager][quote=BondTV]Varför, om jag får fråga?[/quote]
Kanske för att PDO är 100 gånger bättre samt att PDO escapar datan direkt.
Säkert din array som spökar, sen vart är $r deklarerad?
Sen hoppas jag verkligen att du har någon data i databasen..[/quote]
Självklart så har jag data i databasen ;)  Helios Ingen klan
Grafiker
1315 | Citat av DragerCitat av BondTV
Varför, om jag får fråga? Kanske för att PDO är 100 gånger bättre samt att PDO escapar datan direkt. Säkert din array som spökar, sen vart är $r deklarerad? Sen hoppas jag verkligen att du har någon data i databasen.. Självklart så har jag data i databasen ;) | |
|
| 2012-09-16 22:13 | #23 | Mana [quote=Drager]
och "Mana": Kan du sluta ge tips på saker och ting när du inte har någon koll alls?[/quote]
Jag ger tips på det jag har koll på. Du behöver inte vara otrevlig, ta sånt i PM isåfall.
Men medans vi ändå håller på, varför skrev du mitt namn inom citat tecken?  Mana Ingen klan
Grafiker
1581 | Citat av Drager
och "Mana": Kan du sluta ge tips på saker och ting när du inte har någon koll alls? Jag ger tips på det jag har koll på. Du behöver inte vara otrevlig, ta sånt i PM isåfall. Men medans vi ändå håller på, varför skrev du mitt namn inom citat tecken? Senast redigerad 2012-09-16 22:14 | |
|
| 2012-09-16 22:16 | #24 | Drager
[quote=Mana][quote=Drager]
och "Mana": Kan du sluta ge tips på saker och ting när du inte har någon koll alls?[/quote]
Jag ger tips på det jag har koll på. Du behöver inte vara otrevlig, ta sånt i PM isåfall.
Men medans vi ändå håller på, varför skrev du mitt namn inom citat tecken?[/quote]
Jag är inte otrevlig, jag säger bara som det är. Bara för du har koll på en del saker så betyder det inte att det är "rätt". Sedan att jag skrev ditt namn inom citattecken är för jag editerade mitt inlägg när jag såg vad du hade skrivit och ville uppmärksamma ditt namn.  Drager Ingen klan
BrutalCS Uberlegend
1979 | Citat av ManaCitat av Drager
och "Mana": Kan du sluta ge tips på saker och ting när du inte har någon koll alls? Jag ger tips på det jag har koll på. Du behöver inte vara otrevlig, ta sånt i PM isåfall. Men medans vi ändå håller på, varför skrev du mitt namn inom citat tecken? Jag är inte otrevlig, jag säger bara som det är. Bara för du har koll på en del saker så betyder det inte att det är "rätt". Sedan att jag skrev ditt namn inom citattecken är för jag editerade mitt inlägg när jag såg vad du hade skrivit och ville uppmärksamma ditt namn. | |
|
| 2012-09-16 22:19 | #25 | Mana [quote=Drager]
[quote=Mana][quote=Drager]
Men medans vi ändå håller på, varför skrev du mitt namn inom citat tecken?[/quote]
Jag är inte otrevlig, jag säger bara som det är. Bara för du har koll på en del saker så betyder det inte att det är "rätt". Sedan att jag skrev ditt namn inom citattecken är för jag editerade mitt inlägg när jag såg vad du hade skrivit och ville uppmärksamma ditt namn.[/quote]
Nej det du sa var att jag inte hade någon koll alls, och självklart rekommenderar jag från saker jag har koll på eftersom det är rätt för mig just nu då jag inte vet något annat. Om jag sedan lär mig PDO så kommer jag säkert rekommendera det istället.
Istället för att säga att jag inte har någon koll alls så kunde du helt enkelt sagt att PDO är ett bättre system.
Om du ska försöka vara trevlig, tänk innan du skriver.  Mana Ingen klan
Grafiker
1581 | Citat av DragerCitat av ManaCitat av Drager
och "Mana": Kan du sluta ge tips på saker och ting när du inte har någon koll alls? Jag ger tips på det jag har koll på. Du behöver inte vara otrevlig, ta sånt i PM isåfall. Men medans vi ändå håller på, varför skrev du mitt namn inom citat tecken? Jag är inte otrevlig, jag säger bara som det är. Bara för du har koll på en del saker så betyder det inte att det är "rätt". Sedan att jag skrev ditt namn inom citattecken är för jag editerade mitt inlägg när jag såg vad du hade skrivit och ville uppmärksamma ditt namn. Nej det du sa var att jag inte hade någon koll alls, och självklart rekommenderar jag från saker jag har koll på eftersom det är rätt för mig just nu då jag inte vet något annat. Om jag sedan lär mig PDO så kommer jag säkert rekommendera det istället. Istället för att säga att jag inte har någon koll alls så kunde du helt enkelt sagt att PDO är ett bättre system. Om du ska försöka vara trevlig, tänk innan du skriver. Senast redigerad 2012-09-16 22:20 | |
|
| 2012-09-16 22:25 | #26 | Drager Ursäkta Mana om du blev förargad över det jag skrev, ledsen för det.
Jag har iallafall skrivit ihop en kod lite snabbt i PDO:
[code]<?php
$pdo = new PDO('mysql:host=HOSTNAME;dbname=DBNAMN','USER','PASSWORD');
$pdo->exec("set names utf8");
$news = "news";
$query = "SELECT title, text, date FROM $news ORDER BY date ASC";
$stmt = $pdo->prepare($query);
$stmt->execute();
while($result = $stmt->fetchObject())
{
?>
<h1><?php echo $result->title;?></h1>
<?php echo $result->text;?><br /><br />
<?php
}
[/code]  Drager Ingen klan
BrutalCS Uberlegend
1979 | Ursäkta Mana om du blev förargad över det jag skrev, ledsen för det. Jag har iallafall skrivit ihop en kod lite snabbt i PDO: Kod
| 1 | <?php
| | 2 |
| | 3 | $pdo = new PDO('mysql:host=HOSTNAME;dbname=DBNAMN','USER','PASSWORD');
| | 4 |
| | 5 | $pdo->exec("set names utf8");
| | 6 |
| | 7 | $news = "news";
| | 8 |
| | 9 | $query = "SELECT title, text, date FROM $news ORDER BY date ASC";
| | 10 |
| | 11 | $stmt = $pdo->prepare($query);
| | 12 |
| | 13 | $stmt->execute();
| | 14 |
| | 15 | while($result = $stmt->fetchObject())
| | 16 | {
| | 17 |
| | 18 | ?>
| | 19 | <h1><?php echo $result->title;?></h1>
| | 20 | <?php echo $result->text;?><br /><br />
| | 21 | <?php
| | 22 | } |
| |
|
| 2012-09-16 23:26 | #27 | Helios Stort tack till dig Drager.
Behöver hjälp med en annan liten funktion som ska lägga till nyheter.
Pratar med dig på mIRC sen ;)  Helios Ingen klan
Grafiker
1315 | Stort tack till dig Drager. Behöver hjälp med en annan liten funktion som ska lägga till nyheter. Pratar med dig på mIRC sen ;) | |
|
| 2012-09-17 14:45 | #28 | Drager
[quote=hazard]Stort tack till dig Drager.
Behöver hjälp med en annan liten funktion som ska lägga till nyheter.
Pratar med dig på mIRC sen ;)[/quote]
Okej, okej. Gör du det.  Drager Ingen klan
BrutalCS Uberlegend
1979 | Citat av hazard
Stort tack till dig Drager. Behöver hjälp med en annan liten funktion som ska lägga till nyheter. Pratar med dig på mIRC sen ;) Okej, okej. Gör du det. | |
|
27 kommentarer, visar 16-27 - Första « 1 [2] » Sista |
| | |