FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / sockerfritt godis??
2014-11-07 09:48#1

tels
Ingen klan

BrutalCS Addict
280

Heheh, jag är en godisgris som fått diagnosen diabetes och det är inte superkul. Vet ni något som är 100% sockerfritt som går att småäta av?

admin kan ta bort om det är fel kategori
jolosvägg ju onli liev vuance beesta sätop juluiuuuu
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
2014-11-07 10:00#2

Qvarn
Ingen klan

Ledamot
1716

Flyttad till "Diskutera fritt" istället.
2014-11-07 10:04#3

Kevato
Ingen klan

Sekreterare
2063

Ica ska ha en sektion i sitt lösviktsgodis som är sockerfritt.
Annars har väll större godisaffärer alltid det.
Du kan lätta kolla upp det genom att fråga i någon livsmedelsbutik, dom brukar kunna svara på om någon annan affär har det.
"I've always loathed the necessity of sleep. Like death, it puts even the most powerful men on their backs' - Frank Underwood"
2014-11-07 10:06#4

FredrikarlssoN
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1306

Finns nästan alltid typ 1-3 sorter i godis butik som har sockerfritt
SMÄRTA ÄR BARA EN HÖGRE FORM AV NJUTNING
2014-11-07 11:57#5

RytmiK
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
371

Okej, det här är något som din läkare borde ha gått igenom med dig redan.
Sockerfritt betyder inte att ditt blodsocker inte kommer påverkas, och du kan absolut inte småäta.

Kommer själv inte ihåg vad det är för sötningsmedel som höjer blodsockret, men jag hatar sockerfritt själv så jag undviker sånt helt enkelt.
När jag själv fick diagnosen typ 1 så fick jag genomgångar som tog några dagar då diabetesläkaren & diabetessköterskan förklarade allt om den medicinska förändringen i kroppen och vad man behöver göra åt det, och sen när jag skickades hem 2 veckor senare så fick jag även tid hos en dietist som gick igenom allt som har att göra med socker i livsmedel och kolhydrater osv. Har inte du fått göra detta ännu?

Btw det är förvånansvärt mycket som är sockerfritt som höjer blodsockret, så det gäller att veta vad du behöver kontra med insulin och vad som är okej.

Om du har typ 2 så får du ju jättegärna säga det innan, men i vissa fall så gäller det att ha ännu bättre koll på dieten så det betyder fortfarande inte att du kan småäta.

Har levt med typ 1 i halva mitt liv, så jag vet vad jag pratar om.

Edit: Märkte nyss att du är tonåring.
När du är tonåring så är dina hormonnivåer helt galna, och din kropp kommer inte stabiliseras förrän du är runt 20 år gammal (talar från erfarenhet) och det kommer INTE vara lätt att hantera det.
Sen så finns det smekmånaden då du behöver äta lite oftare, och det är individuellt hur länge det pågår.
Smekmånaden är vad man informellt kallar den tiden då din bukspottskörtel fortf producerar lite insulin, för att ditt immunförsvar inte har förstört alla dina insulinproducerande celler ännu. Det tar tid, och det är skitjobbigt innan det är över. Ditt blodsocker kommer gå lågt - ofta!
Se bara till att alltid ha något med socker hemma, och såklart druvsocker bör du alltid ha med dig.

Ah just det ja, det är HELT OKEJ om ditt blodsocker åker upp lite grann. Det är något som bör undvikas, och läkare kan aldrig rekommendera att man inte har kontroll över sitt blodsocker, men det är inte slutet på världen om man får lite högt ibland.
Det är en balansakt som tar flera år att bemästra, och för tonåringar så är det nästintill omöjligt att kontrollera blodsockret 100%.
Nu är det så att jag inte har brytt mig om att lära det nya mätningssystemet som implementerades för några år sedan, men med gamla termer så bör du iaf undvika att få över 15.0 i blodsockernivå under längre perioder. Bara någon timma är helt okej, så länge man åtgärdar det.
Det är när det är högt under flera dagar som det börjar bli problematiskt.

Har själv åkt till akuten flera gånger, ofta för ketoacidos och sen så har ambulans kommit till mig några ggr när min blodsockernivå varit nära 0.
Gäller bara att hitta en rutin som man själv är bekväm med.
Och du behöver inte ta blodsocker flera ggr per dag i flera månader, du kan reducera antalet till ungefär 1 gång per dag när du har hittat en bra balans. Sen så är det bara att kolla när du är osäker.

Det är väl allt jag kan tillägga, du har mycket att justera i ditt liv fr.o.m. nu. Lycka till.

Senast redigerad 2014-11-07 12:27
“There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.” - Ernest Hemingway
2015-06-01 19:47#6

tels
Ingen klan

BrutalCS Addict
280

RytmiK, inte varit inne på forumet sedan jag skrev tråden, det du skrev stämmer ganska bra. (menade icke höjande blodsocker) men jag har fått mina rutiner så inget som är intressant längre. dessutom verkar det som min smekmånad är över då jag inte får lika mycket känningar och jag faktist fått över 12 för första gången sedan 25 oktober på sjukan..

iallafall intressant att läsa texten rytmik. tack.
jolosvägg ju onli liev vuance beesta sätop juluiuuuu
2015-06-01 21:21#7

RytmiK
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
371

Np, hoppas det hjälpte & kommer hjälpa. Nu tänk dig att växa upp med det och ha nojiga föräldrar som inte kunde något om diabetes öht förrän man fick diagnosen... Jag hoppas du får en bättre upplevelse iaf.
“There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.” - Ernest Hemingway
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR