FORUM
FORUM
Forumindex / Hjälpforum / Rusta upp huset med säkerhet pga en fönstertittare.
2015-04-26 11:40#1

Rasmush
Ingen klan

BrutalCS 1337
619

Tjenare,

Nu är det så att det har varit en person som sprungit runt och knackat på vårat hus nu under 1 års tid, vi har upptäckt sen innan att någon försökt knackat upp gångjärnen på dörren, försökt fila bort lite och handavtryck på fönsterrutor och fotspår i snön sen innan osv. Finns flera saker som hänt. Brukar sova i huset ensam på sommaren då dom bor i stugan då och har hänt två ggr att han varit tillbaka och härjat på natten när jag bott där. Så vi har tänkt att rusta upp huset ordentligt.

Dessa saker har hänt även fast vi har haft inbrottsslarm installerat på huset.

Nu är det så att Farsan, Morsan ska rusta upp huset med säckerhet, vi har tänkt sätta in nya fönsterrutor som inte går att krossa sönder via slägga, tror det heter laminerat glas, Finns det något som är starkare än laminerat för vi vill ha ännu starkare.

Vi ska även installera upp kameror runt hela huset. Runt 7 stycken som går att kolla på via mobilen och datan alltså kameror som går upp till vårat nät. Så skulle behöva hjälp med att hitta alla dessa saker.

Har funderat på att köpa övervakningskameror från blocket eller liknande eller tror ni det är bättre att anlita en firma som installerar allt nytt? Har ni några mer tips på vad man kan göra säkert runt huset? Vi har även en källare om det är något viktigt att veta. Hade även tänkt sätta upp en strålkastare på baksidan som tänds när något rör sig där så det lyser upp hela baksidan.
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
2015-04-26 13:25#2

BudBud
Ingen klan

BrutalCS Noob
10

ja gamla Securitas... som nu heter verisure erbjuder helhetslösningar med bla:
röklarm, dörr/fönster detektorer och fristående kameror
som ni kan placera i fönster, de tar bilder när rörelsesensorer löser ut och skickar tid/datum-stämplade bilderna som mms - syrrans larm hade fotat en liten räv som var och smög utanför, så de funkar rätt bra

Ni måste kontakta någon "larmoperatör" som kommer hem till er och kollar vilket som passar er och vad ni behöver osv...

I era källar fönster skulle jag rekommendera att ni sätter fast ett stadiga metall-"galler" (som inte går att skruva bort)
Det finns rätt estetiskt tilltalande varianter, så de kan bli rätt bra och inte alls som den där "bdsm-tortyr-kammar" känslan man får när man hör/ser galler för fönstret, maskorna i "gallret" kan ju faktiskt vara rätt stora :P

köp inget jävla larm på blocket... k?
ett larm utan utryckning från väktare/polis/brandkår är inget larm... det är bara en dålig "fågelskrämma"

Ps. Bara jag som får känslan att snubben har gömt något i ert hus?
typ en fet stash med pengar/droger/vapen, vad har ert hus för historia? :))

Senast redigerad 2015-04-26 13:32
2015-04-26 14:59#3

kapisch
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2109

Jag utgår ifrån att ni redan har kontaktat polisen angående detta? Sen så finns det väl lagar och regler angående övervakning utanför huset? Det kanske ni också redan har kollat upp iofs.
2015-04-26 15:05#4

Sockerkorn
Ingen klan

Ledamot
1226

Citat av kapisch

Jag utgår ifrån att ni redan har kontaktat polisen angående detta? Sen så finns det väl lagar och regler angående övervakning utanför huset? Det kanske ni också redan har kollat upp iofs.

^

Hittade detta https://www.larmkollen.se/regler-for-overvakningskameror/

2015-04-26 15:20#5

Rasmush
Ingen klan

BrutalCS 1337
619

Tack för tipsen, Jag tänkte mest på att köpa övervaknings kameror från blocket som ett företag sedan installerar upp. Vad jag har hört så får man inte filma ut på gatan där personer går men man får sätta upp kameror som bara får bild på sin tomt runt huset.

Tror vi skrämde iväg han igår lite när han var på vår tomt så får se ifall han vågar sig tillbaka efter igår men det vet vi aldrig.

Tror han inte kan ha gömt något i huset sen innan, Men ska försöka kolla upp lite mer om regler angående kameraövervakning. Tror snubben har varit och fifflat med vårat alarm på natten för det har gått på utan någon anledning på natten, När jag inte varit hemma. Så vi har stängt av det nu på grund att ute sirenen går igång och börjar tjuta utan någon anledning ibland.
Och nej vi har inte kontaktat Polisen.
2015-04-26 15:24#6

kapisch
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2109

Citat av Knutson

Tack för tipsen, Jag tänkte mest på att köpa övervaknings kameror från blocket som ett företag sedan installerar upp. Vad jag har hört så får man inte filma ut på gatan där personer går men man får sätta upp kameror som bara får bild på sin tomt runt huset.

Tror vi skrämde iväg han igår lite när han var på vår tomt så får se ifall han vågar sig tillbaka efter igår men det vet vi aldrig.

Tror han inte kan ha gömt något i huset sen innan, Men ska försöka kolla upp lite mer om regler angående kameraövervakning. Tror snubben har varit och fifflat med vårat alarm på natten för det har gått på utan någon anledning på natten, När jag inte varit hemma. Så vi har stängt av det nu på grund att ute sirenen går igång och börjar tjuta utan någon anledning ibland.
Och nej vi har inte kontaktat Polisen.

Då skulle jag föreslå att ni gör det så fort som möjligt då du säger att detta har pågått under en längre tid och nu har han dessutom varit på erat larm? Hemfridsbrott/olaga intrång är ju inte direkt obestraffningsbart.
2015-04-26 15:37#7

Rasmush
Ingen klan

BrutalCS 1337
619

Vi har funderat på att göra det, Vi är inte helt säkra ifall han varit på vårat larm, någon som försökt knacka upp våra gångjärn på dörrarna, filat vet vi heller inte om det är han. Så Finns inga bevis att det är han, Enda är om man skulle ta hans fingeravtryck på fönstrena men det bevisar inte speciellt mycket heller.
2015-04-26 15:54#8

kapisch
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2109

Citat av Knutson

Vi har funderat på att göra det, Vi är inte helt säkra ifall han varit på vårat larm, någon som försökt knacka upp våra gångjärn på dörrarna, filat vet vi heller inte om det är han. Så Finns inga bevis att det är han, Enda är om man skulle ta hans fingeravtryck på fönstrena men det bevisar inte speciellt mycket heller.

Ni behöver inte veta eller framföra bevis på vem det är. Det räcker med att kunna visa att upprepande försök till intrång har hänt. Polisen är ju till för detta, upplys dom
2015-04-26 18:29#9

Vaanhala
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
3360

Vill bara tillägga att seriösa övervakningsfirmor sällan/aldrig sätter upp utrustning som kunden själv har köpt och ifall dom skulle göra det så blir det dyrare än ifall ni hade köpt produkterna via dom.
2015-04-27 17:51#10

loliz3n
Ingen klan

BrutalCS Oldschool
678

Som det nämnts ovan så allt du måste tänka på vid placering av kamerorna är att det får bara visa inomhus och din tomt. Om du ska sätta upp så att du kan se typ trottoar bredvid hus etc så måste du skaffa tillstånd om det och sätta upp skyltar som informerar om det.

Och köp inte kameror via blocket, ta allt via ett företag.
Har för mig att en gammal lärare till mig (inom larm) sa att det blir så otroligt dyrt om man har egenköpt utrustning som företaget inte säljer.

BTW: FIXA DETTA FORT! Har han varit och pillat på erat alarm så var nog idén att han ville att ni skulle stänga av det. Han har nog tanke för att ta sig in och det är aldrig kul, speciellt när han riktat in sig på din familj och/eller erat hus.
~ Always reaching for things I can see. ~
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR