FORUM
FORUM
Forumindex / Hårdvara / router = adsl?
2015-04-27 15:08#1

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1665

Tja har ett modem som jag tror är sönder. Har pratat med Telia och dem säger att de ska kolla på det men det händer inget. Har adsl. Tänkte om jag kanske kunde prova med ett annat modem men jag har inget, har bara en router. Så jag undrar om jag på något vis kan koppla adsl till routern direkt? Vi använder inte telefon osv. Routern är en Netgear wnr2000 v3.
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
2015-04-27 17:06#2

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2223

Routern är till för att hantera trafik i ett nätverk. Ett modem är till för att skicka och ta emot digitala signaler över en analog kanal (moderna varianter kanske inte sker över analoga kanaler längre dock). Du kan alltså inte byta ut ditt modem med en router men du kan koppla samman de. Dock kan brandväggar och liknande mjukvara krocka med varandra.

Har du felsökt ditt modem? Testat att göra fabriksåterställning och sånt? Vad är det som strular?

Om jag var du skulle jag ringa Telia och säga att du antingen vill ha ett nytt modem skickat idag eller säga upp ditt abonnemang alternativt slippa betala räkningen för denna månad. Då brukar de få lite fart.

Senast redigerad 2015-04-27 17:15
2015-04-27 18:01#3

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1665

Citat av k0nan

Har du felsökt ditt modem? Testat att göra fabriksåterställning och sånt? Vad är det som strular?

Om jag var du skulle jag ringa Telia och säga att du antingen vill ha ett nytt modem skickat idag eller säga upp ditt abonnemang alternativt slippa betala räkningen för denna månad. Då brukar de få lite fart.

Har ringt och pratar med dem ett par gånger och sagt att det kanske är modemet som är sönder. Då har de sagt att ja det kan det vara och snabbt lämnat ämnet. Det som händer är att internet slutat 7 gånger och startats om senaste 24 timmarna. Det sänks även till 2 mbit/sek från 30 mbit/sek.
Har provat återställa. Ingen framgång.
2015-04-27 18:09#4

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2223

Citat av pekz

Citat av k0nan

Har ringt och pratar med dem ett par gånger och sagt att det kanske är modemet som är sönder. Då har de sagt att ja det kan det vara och snabbt lämnat ämnet. Det som händer är att internet slutat 7 gånger och startats om senaste 24 timmarna. Det sänks även till 2 mbit/sek från 30 mbit/sek.
Har provat återställa. Ingen framgång.

Har du testat på flera datorer och enheter?
Har du testat att kolla så inga andra enheter är anslutna till nätverket som kan påverka detta?
2015-04-27 18:47#5

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1665

Citat av k0nan

Har du testat att kolla så inga andra enheter är anslutna till nätverket som kan påverka detta?

Yes!
2015-04-27 19:00#6

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2223

Citat av pekz

Citat av k0nan

Yes!

Felet uppstår både med WiFi och Kabel?
Ett tips är att göra på deras livechat istället för att ringa. Mindre köer då.
2015-04-27 19:41#7

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1665

Citat av k0nan

Citat av pekz

Citat av k0nan

Yes!

Felet uppstår både med WiFi och Kabel?
Ett tips är att göra på deras livechat istället för att ringa. Mindre köer då.

Ja det uppstår både på min stationära och min laptop. Inga problem med att ringa då jag alltid ringer på bra tider och sitter i max 2min kö.
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR