FORUM
FORUM
Forumindex / Webbutveckling & programmering / PHP - Flera MySQL Anslutningar
2015-07-31 23:45#1

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2193

Hejsan,
Jag skulle behöva ansluta till ännu en MySQL host via PHP men eftersom redan har en anslutning öppen konstant för hemsidan verkar det inte fungera. Denna anslutning är öppnat direkt med mysql_connect utan någon link identifier och eftersom jag har hundratals med queries på olika sidor blir det alldeles för mycket arbete att försöka lägga till en unik identifier för den kontakta anslutningen, men vad jag läst mig till ska detta inte vara ett problem egentligen? Inte så länge jag ger den andra anslutningen en link identifier.

Jag har testat att skapa en ny anslutning på följande sätt men sidan står bara och tuggar o sen får jag "504 Gateway Time-out".

Citat

$db2 = mysql_connect($hostname, $username, $password, true);
mysql_select_db('database2', $db2);
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
2015-08-05 12:23#2

aXeptance
Ingen klan

BrutalCS Noob
10

Hmm, säker satt allt är stavat rätt? Tex med tanke på att MySQL brukar vara caps ömtålig.. Har testat liknande saker innan så ska kolla upp mina tidigare använda MySQL servrar! :)
2015-08-05 20:51#3

ReCon
Ingen klan

BrutalCS Legend
1398

Det här kanske inte löser ditt problem direkt men mysql_* är extremt gammalt och kommer tas bort i PHP 7 om jag förstått det rätt. Du borde använda MySQLi eller PDO istället för mysql_*.
2015-08-06 03:24#4

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2193

Citat av ReCon

Det här kanske inte löser ditt problem direkt men mysql_* är extremt gammalt och kommer tas bort i PHP 7 om jag förstått det rätt. Du borde använda MySQLi eller PDO istället för mysql_*.

Jo jag vet att jag borde använt mysqli men eftersom grundsystemet var webspell var det mesta rätt gammalt när jag börja. Jag hade dock ingen aning om att det ska tas bort :O
Hur lång tid har jag på mig innan hemsidan kommer att vara o-funktionell? Jag har ju säkert över 2500 rader som måste justeras om jag ska byta ut alla queries :cry:
2015-08-06 04:33#5

solomon
Ingen klan

BrutalCS Legend
1468

Citat av k0nan

Citat av ReCon

Jo jag vet att jag borde använt mysqli men eftersom grundsystemet var webspell var det mesta rätt gammalt när jag börja. Jag hade dock ingen aning om att det ska tas bort :O
Hur lång tid har jag på mig innan hemsidan kommer att vara o-funktionell? Jag har ju säkert över 2500 rader som måste justeras om jag ska byta ut alla queries :cry:

När jag gjorde om en community med profil, forum, galleri osvosv(ganska likt bcs faktiskt) så blev det för jobbigt att ändra queries, så jag skrev om hela PHPn istället i PDO. Det tar inte mycket längre heller.

6700k @ 4.7GHz . 16GB @ 2666MHz . 1070 @ stock
360+240 rad custom loop
Flickr 500px
2015-08-06 10:46#6

ReCon
Ingen klan

BrutalCS Legend
1398

Citat av k0nan

Citat av ReCon

Det är planerat att dem kommer ut med skarpa versionen av PHP 7 tidigt i november men det kan ju bli senare om dem hittar problem som måste fixas först men så länge din webhost inte tvingar sina kunder att uppgradera (högst osannolikt) så har du nog hur mycket tid som helst på dig att uppdatera din kod.
2015-08-06 11:00#7

Mana
Ingen klan

Grafiker
1717

Citat av k0nan

Citat av ReCon

Inte att rekommendera men du kan ju undvika att uppdatera.
Fast det är ju som att sitta på en IE8 webbläsare och vägra göra om hemsidan för nya webbläsare då det fungerar fint i IE8. *Alla digitalt-omoderna företag i hela världen*.

Senast redigerad 2015-08-06 11:08
2015-08-07 03:19#8

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2193

Då behöver jag Inte stressa i alla fall, skönt!
Men vi är lite offtopic,
Skulle behöva hjälp med att öppna flera mysql anslutningar somsagt.

(När de väl fungerar sen så kan jag väl börja arbeta med att byta upp till mysqli)

Senast redigerad 2015-08-07 03:20
2015-08-07 06:19#9

Mana
Ingen klan

Grafiker
1717

Citat av k0nan

Men vi är lite offtopic,

(När de väl fungerar sen så kan jag väl börja arbeta med att byta upp till mysqli)

Är de två olika anslutningarna två olika MySQL servrar? Isåfall, är du hundra på att den andra servern är uppe?
2015-08-09 12:31#10

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2193

Citat av Mana

Citat av k0nan

Men vi är lite offtopic,

Är de två olika anslutningarna två olika MySQL servrar? Isåfall, är du hundra på att den andra servern är uppe?

Det visade sig att jag var tvungen att stänga den öppna anslutningen, öppna den nya och hämta all data, sedan stänga den och slutligen öppna orginalanslutningen för att det skulle fungera.
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR