FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Flickvännens arbetsgivare...
2015-09-25 08:42#1

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2204

hejsan,
Min flickvän är kommunalt timanställd på en förskola i Norrköpings kommun. Hon har jobbat där i snart 2 månader men ännu inte fått något anställningsbevis eller någon form av arbetsgivarintyg. Hennes chef hävdar att detta inte är något hon behöver då hon går på timmar men detta måste ju vara helt fel?
Om hon blir arbetslös eller skadar sig har hon alltså inget annat papper än en tystnadsplikt påskriven att visa upp. Detta är ju kommunalt så det är väl extra skamligt och fel, eller har jag fel?

Nu är det även så att lönen skulle ha kommit in idag och självfallet så krånglar det med hennes lön. Hennes chef hade inte gett henne något papper eller sätt att bokföra timmarna hon jobbat på så hon får helt enkelt sitta och fylla i sina timmar för den tid hon jobbat nu. Detta gör att det blir väldigt svårt för henne att minnas vilka dagar och hur mycket hon har jobbat över och lär därför förlora timmar, borde hon inte kunna kräva ut något tillägg som kompensation för det?

Som lite topping för att blir nu denna månadslön förskjuten till nästa månad då hennes chef säger att de tyvärr redan skickat ut lönerna för denna månad och inget kan göra. Får de verkligen göra såhär? Det är ju de som gjort fel. Vi har räkningar att betala och detta verkar riktigt konstigt.
Men eftersom hon inte har några papper att visa upp kan vi inte heller vända oss till A-kassa eller någon annan myndighet.
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
2015-09-25 09:15#2

Kevato
Ingen klan

Sekreterare
2064

Hon ska prata med facket så får dom ta hand om det. Är hon inte inskriven i ett fackförbund så kan det vara svårt att fixa sånt här.
"I've always loathed the necessity of sleep. Like death, it puts even the most powerful men on their backs' - Frank Underwood"
2015-09-25 09:45#3

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2204

Citat av Kevato

Hon ska prata med facket så får dom ta hand om det. Är hon inte inskriven i ett fackförbund så kan det vara svårt att fixa sånt här.

Hon är inte inskriven i facket tyvärr.
2015-09-25 10:01#4

Kevato
Ingen klan

Sekreterare
2064

Citat av k0nan

Citat av Kevato

Då äre svårt att göra något, då äre helt enkelt chefen som får bestämma hur det ska vara.
Såna där chefer ska man göra sig av med så fort som möjligt. Han vet troligtvis att hon inte är fackligt bunden, därför han gör såhär.
"I've always loathed the necessity of sleep. Like death, it puts even the most powerful men on their backs' - Frank Underwood"
2015-09-25 11:12#5

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2204

Citat av Kevato

Citat av k0nan

Citat av Kevato

Då äre svårt att göra något, då äre helt enkelt chefen som får bestämma hur det ska vara.
Såna där chefer ska man göra sig av med så fort som möjligt. Han vet troligtvis att hon inte är fackligt bunden, därför han gör såhär.

Det är ju kommunalregi och inget privat företag så att chefen gör så borde ju gå på något sätt att anmäla till kommunen?
2015-09-25 11:58#6

Kevato
Ingen klan

Sekreterare
2064

Ja ni kan ju alltid testa att prata med chefens chef. Men det spelar ingen roll om det är i kommunen eller inte, idioter finns överallt. Facket behövs även om jobbet är i kommunen eller landstinget.
2015-09-25 12:06#7

Sockerkorn
Ingen klan

Ledamot
1206

Citat

Du har rätt att få ett anställningsbevis där dina arbetsuppgifter, dina arbetstider och din lön framgår. Anställningsbeviset är bra att ha om du söker nytt jobb. Det kan också vara bra att ha om din arbetsgivare går i konkurs, eftersom du då kan ha rätt att få lön under en viss tid från lönegarantinämnden.

Se till att anställningsbeviset är skriftligt. Muntliga avtal är i och för sig juridiskt bindande, men om du och din chef blir oense om vad som har avtalats kan det vara svårt att bevisa vad som är sagt. Arbetsgivaren är enligt lagen om anställningsskydd, LAS, skyldig att skriftligen informera arbetstagaren om villkoren på arbetsplatsen.

Detta hittade jag på Skatteverkets hemsida. Vet inte om det verkligen går att kräva ett anställningsbevis då det står här att man kan ha ett muntligt avtal, dock står det även att arbetsgivaren, måste enligt lag ha skriftliga villkor till arbetstagaren på platsen, så man tycker att be om ett anställningsbevis ska inte vara så svårt? När jag var timanställd på ett företag tog det 3 månader innan jag fick mina papper, och efter det fick jag varje månad därefter. Inget jag tänkte på just då, eftersom jag själv var ganska oerfaren och bara ville ha pengar i fickan. Men anställningsbevisen kan vara jätte viktiga att ha, så tjata på och se om ni kan få tag på det.
Lycka till!

2015-09-25 15:03#8

RytmiK
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
371

Kollade upp det här lite grann med en person som jag känner, och hen var osäker på om timanställda har rätt till anställningsbevis eftersom arbetstimmar garanteras ej.

Men så här ligger det tydligen till iaf:
1. Hon behöver ha bokfört arbetstimmar samt dagar någonstans, t.ex. i sin kalender. Detta är för att ha något att visa upp.
2. Det hjälper hennes chanser om hon är behörig, dvs utbildad förskolelärare.
3. Hon kan alltid testa ringa områdeschefen (mao chefens chef) och förklara situationen, och se om någonting kan göras. Sen så finns även kommunens personalkontor.

Om inget är bokfört, varken av henne själv eller av arbetsgivaren, så är hon inte anställd där. Bureaucracy is a bitch, men så är det. Då får hon helt enkelt hoppas på att områdeschefen är snäll istället för "papperstrogen". Du får helt enkelt säga åt henne att neka framtida arbetstimmar på det stället om inget bokförs.
“There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.” - Ernest Hemingway
2015-09-25 17:51#9

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2204

Tack för delad visdom grabbar.
Vi har fått en hel del ursäkter av "chefens chef" nu och lönen är "garanterad" till nästa fredag.
Timmarna är nu bokförda också.
Det verkar som att den personalansvariga på förskolan är fullständigt inkompetent så nu kommer hon att få gå till högsta hönset med sånt här i fortsättningen.
2015-09-25 19:36#10

Redmark
Ingen klan

BrutalCS Legend
1307

Att vara medlem i ett fackförbund hjälper en med mycket, inte allt dock, men en hel del. Inte kul när såna här saker händer en. Själv har jag alltid fått ett anställningsbevis/arbetsgivarintyg när jag har frågat efter det!

Framöver, skriv ner dagar/timmar så har man bättre koll när såna här situationer kommer upp.
9 kommentarer, visar 1-9 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR