FORUM
FORUM
Forumindex / Hjälpforum / Hjälp med hur jag ska få bäst wifi.
2015-12-09 13:01#1

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1662

Hej.
Jag har öppen fiber från Telia och är nöjd med det, dock så är WIFI'n extremt dåligt enligt mig.
Har en Telia router(TG799vn v2) och en Netgear(WNR834Bv2).
Vill använda båda då jag bor i ett 3vånings-hus och en inte räcker.

Nu till problemet, med Telia routern får jag ut LAN: 125/125, 5ms. WIFI: 8/11, 181ms.
Netgear, LAN: 50/50, 5ms. WIFI: 9/19, 85ms.
WIFI hastigheten är tagen när jag står bredvid routern.

Är det normalt med såhär dåligt WIFI? Har inte ändrat några inställningar. Jag vill kunna kolla film på chromecast/mobil/ipad utan att det ska lagga.

Provade att stänga av DHCP eftersom någon skrev det på ett annat forum men då kan jag inte använda WIFI alls...

Senast redigerad 2015-12-09 13:26
7 kommentarer, visar 1-7 - Första « [1] » Sista
2015-12-12 15:08#2

salvatiaro
Ingen klan

BrutalCS Wannabe
31

Ring telia och kolla med dem om dem har någon lösning eller om dem kan byta ut routern. jag har själv den gamla thomson routerna från telia och jag kommer ihåg när det strula med den så var det bara att ringa in och få den utbytt.
2015-12-12 16:50#3

NPRPT
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2250

Har precis samma problem hos oss.. Funderar på att byta router eller köpa "signalförstärkare" Vet inte vad det heter dock.. Går väl att klura ut rätt enekelt. :)
2015-12-15 01:15#4

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3374

Finns flera aspekter, vad använder du för dator när du testar, vad är det för typ av nätverkskort och vilken standard används (b,g,n,ac). 2,4 ghz eller 5ghz bandet.

Jag vägrar tro att två modem/routrar är trasiga samtidigt, jag vill få det till att ditt nätverkskort är totalt värdelöst.

För står du 2 cm ifrån en router som är inkopplad och ska skicka en signal så ska den klara av att flytta mer än 10% till din dator.

Hur många enheter har du testat?

With great power, comes great resolution and frame rate

2015-12-15 01:21#5

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1662

Citat av RaskeN

Finns flera aspekter, vad använder du för dator när du testar, vad är det för typ av nätverkskort och vilken standard används (b,g,n,ac). 2,4 ghz eller 5ghz bandet.

Jag vägrar tro att två modem/routrar är trasiga samtidigt, jag vill få det till att ditt nätverkskort är totalt värdelöst.

För står du 2 cm ifrån en router som är inkopplad och ska skicka en signal så ska den klara av att flytta mer än 10% till din dator.

N bandet 2,4ghz. Vet inte vad jag har för nätverkskort men får ut 125/125 med kabel.
Beställde en 5ghz nc router. :)
2015-12-15 01:25#6

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3374

Citat av pekzarn

Citat av RaskeN

N bandet 2,4ghz. Vet inte vad jag har för nätverkskort men får ut 125/125 med kabel.

Det är inte säkert att datorn klarar av ac 5ghz standarden, av ren nyfikenhet vilken router köpte du? :)

2015-12-15 13:29#7

8x6
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1662

Citat av RaskeN

Citat av pekzarn

Citat av RaskeN

Det är inte säkert att datorn klarar av ac 5ghz standarden, av ren nyfikenhet vilken router köpte du? :)

Min dator är 1år gammal och gick på 10k, hoppas den klarar det. :)
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/asus-rt-ac
68u/206701.8935/

Detta är vad jag får ut med min nya router i hela huset, alltså alla 3 våningar. http://imgur.com/r8oYgbJ

Senast redigerad 2015-12-15 19:34
2015-12-17 01:44#8

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3374

Citat av pekzarn

Citat av RaskeN

Citat av pekzarn

Citat av RaskeN

Vad har du för dator?

Min dator är 1år gammal och gick på 10k, hoppas den klarar det. :)
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/asus-rt-ac
68u/206701.8935/

Detta är vad jag får ut med min nya router i hela huset, alltså alla 3 våningar. http://imgur.com/r8oYgbJ

7 kommentarer, visar 1-7 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR