FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Kräva betalning i efterhand?
2015-12-15 23:53#1

NPRPT
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2250

Yoyo det var ett tag sen man var aktiv här men dags nudå ;)

Jo det var såhär, i lördags 12/12 beställde jag lite käk (pizza) med ett par polare. Ringde och beställde och allt vart rätt och så frågar hon om jag ville betala med kort eller kontant (utkörning), varav jag svarar kort.

När pizzan väl kommer sisodär 45minuter senare så står pizzagubben som ett frågetecken när jag slänger fram kortet och ska betala.. påstår att jag sa kontant. Hade inga kontanter hemma så han ringer chefen alltså den kvinnan jag pratade och beställde av och hon inser sitt fel och medger att hon GLÖMDE säga att jag skulle betala med kort. (Pratade med henne i telefon efter att gubben ringt henne o kollat)
Tydligen så hade dom många utkörningar och skulle komma senare på kvällen med kortläsaren så jag kunde betala.
Satt där o hade det trevligt och väntade på att han skulle dyka upp så man fick det problemet ur världen. Slutar med att gubben inte kommer och vi tror somsagt att dom glömde bort det och tackar för gratis pizza.

Nu igår tisdag. 15/12 ringer dom i ganska arg/sur ton och undrar när jag ska "betala min skuld". Svarar att ni kom inte i lördags som ni skulle och inte har hört av er, men gav min adress på nytt och sa att dom får komma i morgon isåfall.

Undrar nu tillslut.. har dom rätt att göra så? Säga att dom kommer tillbaka samma kväll sen inte höra av sig och kräva i arg ton att man betalar "skulden" som dom påstod flera dagar senare?
Visst det är ingen biggie att betala, man ska göra rätt för sig. Men när det är deras EGET fel att det blev så så känns hela situationen lite skum.
Har sökt runt lite på google men inte hittat något vidare om just en liknande händelse..
Vad tror ni? Vad vet ni? Vad tycker ni? Skulle jag ha behövt åka ner självmant till pizzerian o betala?
Tack på förhand! Mvh Felix.

Värt att tilläggas är kanske att det hela handlar om ynka 200kr. :D
Är det rätt av pizzerian att kräva betalning i efterhand? (25 röster)

Ja
Nej

15 kommentarer, visar 1-15 - Första « [1] » Sista
2015-12-15 23:58#2

Sockerkorn
Ingen klan

Huvudadmin
1181

Det är väldigt oproffesionellt att göra så som dom gör, och hade jag varit dom hade jag låtit dig ha pizzan gratis för det du kan göra nu är att recensera dom 1/5 och säga varför, och betyg är nästan ALLT i den branchen.

Men ja, jag tror dom får göra så. Du har ju ändå "beställt" något och det ska bli betalt. Men "in principle" så är det väldigt dåligt och fel av dom. Och jag hade säkert också blivit lite småsur om det hände mig.

så jag röstar "nej" på din poll, men troligtvis FÅR dom göra, via en logisk vinkel iaf. Men helt klart inte rätt, lite professionel integritet får dom väl ändå ha :P

Senast redigerad 2015-12-15 23:59

2015-12-16 02:25#3

Kevato
Ingen klan

Sekreterare
2058

1. Du köpte hemkörnig, det betyder att du INTE ska behöva ta dig till pizzerian.
2. Hon gör ett misstag när det gäller betalningsmetoden
3. Hon säger att dom ska komma tillbaka på kvällen med kortläsaren
4. Du har ingen rätt att jaga dom med din betalning, det är pizzerian själva som ska se till att folk som köper betalar efter sig. Visst man ska absolut inte stjäla saker men detta går inte att jämföra med t.ex. ta saker från en butik.

Så om dom ringer med en arg ton så är det bara att säga som du sa, vill dom ha betalt så får dom ju se till att göra det som är sagt :P.

Skulle du nu ha köpt pizzan i pizzerian så är det ju helt annat, då ska du själv gå dit och betala men inte när det gäller hemkörning.

Detta är vad jag tycker.
"I've always loathed the necessity of sleep. Like death, it puts even the most powerful men on their backs' - Frank Underwood"
2015-12-16 02:29#4

Ejziponken
Ingen klan

Ordförande
6466

Vill du inte att dom spottar i maten nästa gång du beställer så borde du betala. :P
Never argue with an idiot. He lowers you to his level and then wins on experience!
2015-12-16 03:08#5

RytmiK
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
371

Pizzerian kan t.o.m. skicka en faktura, att dom själva åker till dig med en kortläsare är deras sätt att få in betalningen snabbt. Eftersom allt bokförs så kan du inte undvika att betala, du har inget frikort bara för att kvinnan i telefonen gjorde misstag i proceduren.
“There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.” - Ernest Hemingway
2015-12-16 04:34#6

solomon
Ingen klan

BrutalCS Legend
1468

Citat av RytmiK

Pizzerian kan t.o.m. skicka en faktura, att dom själva åker till dig med en kortläsare är deras sätt att få in betalningen snabbt. Eftersom allt bokförs så kan du inte undvika att betala, du har inget frikort bara för att kvinnan i telefonen gjorde misstag i proceduren.

Well, jag antar inget kvitto har skrivits eftersom det inte skett någon betalning, så tekniskt sett har han ju "fått" pizzan, dvs att det inte bokförts.. Sen vad man finner är moraliskt rätt eller fel, om man ska betala pizzan efteråt är en annan femma.

6700k @ 4.7GHz . 16GB @ 2666MHz . 1070 @ stock
360+240 rad custom loop
Flickr 500px
2015-12-16 04:47#7

Punktering_
Ingen klan

BrutalCS Fanboi
123

Betala pizzan. Ge dom lägsta betyg på onlinepizza eller dylikt och motverka att annat folk köper därifrån. Låter som att dom förtjänar det.

>:(
2015-12-16 04:55#8

RytmiK
Ingen klan

BrutalCS SuperAddict
371

#6 ... Kvitto skrivs inte ut för hand av pizzaleverantören, det brukar följa med pizzan när den lämnar pizzerian. Kvittot bör ha följt med från första början, för kontoslip från kortterminaler är ej samma sak som kassakvitto. Beror ju såklart på hur noggranna dom är, och restaurangbranschen varierar kraftigt i hur organiserat allting är. Men rätt till kvitto har man alltid, så den delen är garanterad - såvida inte deras försäljning är skitdålig och ej täcker fyra prisbasbelopp under ett år, för då är företaget (d.v.s. pizzerian) ej tvungen att ge ut kvitto och behöver ej isf använda kassaregister.

Mao, om deras försäljning ej täcker fyra prisbasbelopp under ett år så är hela situationen en ganska stor röra. Men det verkar definitivt vara en dålig pizzeria som inte vet hur man behandlar kunder.

Senast redigerad 2015-12-16 05:26
“There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.” - Ernest Hemingway
2015-12-16 07:47#9

NPRPT
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2250

Ja, betala får jag ju göra men lär ju vara sista gången jag beställer därifrån kan jag lova.. riktigt otrevliga!
Inte jag som klantat mig.. men blir som ni sa, lägsta omdömet på onlinepizza!
Tack alla för svar!
2015-12-16 09:12#10

Kevato
Ingen klan

Sekreterare
2058

Citat av Hevishhftw

Ja, betala får jag ju göra men lär ju vara sista gången jag beställer därifrån kan jag lova.. riktigt otrevliga!
Tack alla för svar!

Ge oss länk så vi också sätta betyg :D
"I've always loathed the necessity of sleep. Like death, it puts even the most powerful men on their backs' - Frank Underwood"
2015-12-16 09:17#11

NPRPT
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2250

Citat av Kevato

Citat av Hevishhftw

Tack alla för svar!

http://mobil.onlinepizza.se/#restaurant/2937/reviews
Hoppas man får länka den bara. :)
2015-12-16 10:08#12

Kevato
Ingen klan

Sekreterare
2058

Citat av Hevishhftw

Citat av Kevato

Citat av Hevishhftw

Tack alla för svar!

Får bara upp mina egna pizzerior här i Umeå ^^
2015-12-16 12:31#13

NPRPT
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2250

Citat av Kevato

Citat av Hevishhftw

Citat av Kevato

Citat av Hevishhftw

Tack alla för svar!

Postnummer 59161, Pizzeria Sorrento.
2015-12-16 18:08#14

Punktering_
Ingen klan

BrutalCS Fanboi
123

Citat av Hevishhftw

Citat av Kevato

Citat av Hevishhftw

Citat av Kevato

Citat av Hevishhftw

Tack alla för svar!

Postnummer 59161, Pizzeria Sorrento.

Och Pizzerian har samma namn som min favoritpizza.
Nä nu j**lar :angry:

Senast redigerad 2015-12-16 18:09
2015-12-16 22:26#15

riille
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
3349

Jag tryckte "ja" i pollen.

Du har fortfarande inte betalat för dig, spelar ingen roll att det har gått några dagar, faktumet kvarstår. Men! Jag tycker att de bara kan kräva betalning om de kommer hem till dig igen. Du ska inte behöva åka ner till pizzerian eftersom du valde just hemkörning, speciellt också när tjejen du har pratat med sade att de skulle komma tillbaka till dig.

Det finns heller ingen anledning för dem att vara arga/sura!

Var pizzan god? :cool:

Senast redigerad 2015-12-16 22:56
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.
2015-12-17 19:22#16

NPRPT
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2250

Citat av riille

Jag tryckte "ja" i pollen.

Du har fortfarande inte betalat för dig, spelar ingen roll att det har gått några dagar, faktumet kvarstår. Men! Jag tycker att de bara kan kräva betalning om de kommer hem till dig igen. Du ska inte behöva åka ner till pizzerian eftersom du valde just hemkörning, speciellt också när tjejen du har pratat med sade att de skulle komma tillbaka till dig.

Det finns heller ingen anledning för dem att vara arga/sura!

Var pizzan god? :cool:

Förstår hur du tänker! Njaa.. förutom att dom förövrigt glömde "blandad kebabsås" och tog bara vanlig så helt ok! :)
15 kommentarer, visar 1-15 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR