FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Byta min D5200 med kit+50mm mot Canon 750D
2016-07-20 16:16#1

solomon
Ingen klan

BrutalCS Legend
1468

Tjenare.

Eftersom jag börjat filma en del skulle jag behöva Canons STM-objektiv. Är medveten om att Nikon kommit ut med AF-P men de verkar inte sälja dem separat för tillfället, så istället vänder jag mig hit.

Är det någon som skulle vilja byta min Nikon D5200, 18-55 3.5-5.6 GII VR(kitobjektiv) samt Nikkor 50mm 1.8-objektiv mot en Canon 750D med minst kitobjektiv(18-55, stm)?

6700k @ 4.7GHz . 16GB @ 2666MHz . 1070 @ stock
360+240 rad custom loop
Flickr 500px
4 kommentarer, visar 1-4 - Första « [1] » Sista
2016-07-21 12:52#2

Evilkenevil
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2092

Det är ju prisskillnad mellan dom på ca 2000kr också, om man kollar på aktuella priser.

Men Grymt att du byter till Canon, fungerar verkligen "Canon", filmade mycket produktioner med 650D utan STM.

Ta och kolla in Magiclantern till Canon, det är ett externt operativsystem(gratis) man laddar in som förvandlar kameran till en högpresterande superkamera. Den kan t.o.m aktivera RAW för video, men kan gå tyngre på "billigare" modeller. Den lägger till över 100 funktioner för både foto och video. Det är ett måste för mer avancerade videoskapare.

Tyvärr finns den inte till 750D än. Sitter själv med en 70D och väntar på att dom släpper den versionen.

http://www.magiclantern.fm/index.html

Senast redigerad 2016-07-21 12:52
2016-07-21 14:59#3

solomon
Ingen klan

BrutalCS Legend
1468

Citat av Evilkenevil

Det är ju prisskillnad mellan dom på ca 2000kr också, om man kollar på aktuella priser.

Men Grymt att du byter till Canon, fungerar verkligen "Canon", filmade mycket produktioner med 650D utan STM.

Ta och kolla in Magiclantern till Canon, det är ett externt operativsystem(gratis) man laddar in som förvandlar kameran till en högpresterande superkamera. Den kan t.o.m aktivera RAW för video, men kan gå tyngre på "billigare" modeller. Den lägger till över 100 funktioner för både foto och video. Det är ett måste för mer avancerade videoskapare.

Tyvärr finns den inte till 750D än. Sitter själv med en 70D och väntar på att dom släpper den versionen.

http://www.magiclantern.fm/index.html

Om man kollar rakt på papperet så är d5200:an bättre än 750d'n ;p Därav också jag slänger med mitt 50mm objektiv, det gör upp för prisskillnaden.

Eftersom jag kommer behöva använda mig utav autofokus så behöver jag just den där tysta fokusmotorn. Jag införskaffade en extern shotgun mikrofon i hopp att det skulle försvinna på min Nikon men tyvärr så hör man ljudet minst lika bra :/

Jag har skrivit på andra sidor om byte också men inget napp än, så antagligen blir det att köpa nytt vilket som och sälja det jag har nu.

Magiclantern ser riktigt grymt ut. Lite tråkigt att bara "lowgraden" 700D finns med och inte 750D. Om jag läst rätt har även 750d en ny sensor, men f.ö är ju dessa två kameror ganska lika, så det kanske går ändå? Eller just om det där med sensorn avgör det hela.

360+240 rad custom loop
Flickr 500px
2016-07-22 00:33#4

Evilkenevil
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
2092

Citat av solomon

Magiclantern ser riktigt grymt ut. Lite tråkigt att bara "lowgraden" 700D finns med och inte 750D. Om jag läst rätt har även 750d en ny sensor, men f.ö är ju dessa två kameror ganska lika, så det kanske går ändå? Eller just om det där med sensorn avgör det hela.

700D är två år äldre än 750D, så det är mycket som är nytt i hårdvara samt mjukvara. Men jag vet att någon försöker få den att fungera på 760D. MagicLantern är opensource, så alla kan ladda ner och ändra mjukvaran. Teamet av ML gör allt detta gratis, så dom har inte tid att bygga stabila versioner till alla modeller av Canon-serien tyvärr. Men den som söker kan finna en lösning!

Bästa är nog att sälja och lägga ut mellanskillnaden faktiskt. Svårt att hitta någon som vill byta likvärdiga kameror.
2016-07-22 13:28#5

solomon
Ingen klan

BrutalCS Legend
1468

Citat av Evilkenevil

Citat av solomon

700D är två år äldre än 750D, så det är mycket som är nytt i hårdvara samt mjukvara. Men jag vet att någon försöker få den att fungera på 760D. MagicLantern är opensource, så alla kan ladda ner och ändra mjukvaran. Teamet av ML gör allt detta gratis, så dom har inte tid att bygga stabila versioner till alla modeller av Canon-serien tyvärr. Men den som söker kan finna en lösning!

Bästa är nog att sälja och lägga ut mellanskillnaden faktiskt. Svårt att hitta någon som vill byta likvärdiga kameror.

Var iväg och köpte en 750d idag faktiskt :) En kompis är sugen på att köpa 5200'an så hon ska få testa den lite i helgen när jag åker dit. Så nu blir det att lära sig en ny kamera x)

360+240 rad custom loop
Flickr 500px
4 kommentarer, visar 1-4 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR