FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Sommarjobb lön?
2016-07-24 01:23#1

Regk
Ingen klan

BrutalCS Prospect
51

Hej alla, det är så att jag sommarjobbar nu (Period 2) tills 12Augusti och jag undrar hur jag får ut lönen? en polare sa att man skickar in typ något som heter blå lista? sen ska man väl ha praktikintyg timlista o sånt? jag har inget av det <:( fick endast någon lapp där det står typ hur mycket jag får jobba som max osv och sen skrev jag på ett papper jag fick av min skolkurator :confused: . Började jobba den 18 Juli och varit där varje dag i tid.
Just be patient. Let the game come to you. Don't rush. Be quick, but don't hurry.
2 kommentarer, visar 1-2 - Första « [1] » Sista
2016-07-24 04:07#2

Sockerkorn
Ingen klan

Huvudadmin
1195

När du jobbar där skriver du i en Tidsrapport, om inte du gör det så ska din Arbetsgivare göra det och sedan signera innan den 15 varje månad.

Vid varje arbete oavsett anställning ska du kunna be efter Arbetsgivarintyg. Detta är det lag på att det ska finnas.

Finns inget utav detta så kan man säga att du har blivit blåst och då rekommenderar jag att du kontaktar facket om du hittade arbetet självmant. Annars kontakta den person som gav dig sommarjobbet (skolan, arbetsförmedlingen m.m)

Sen ska du veta också att om du jobbar Juli, så kommer du få din lön nästa månad, d.v.s Augusti. Och Augustis Arbetstimmar kommer September m.m.

Med tanke på att du inte ens har jobbat i en vecka ännu så kan det ta vid slutet av månaden innan du får alla pappren.

Annars kolla med Chefen eller Arbetsgivaren din om hur du skriver i alla timmar och så.

2016-07-24 09:45#3

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3384

Det är olika på olika företag, vad man jobbar med och hur man är anställd som sommarvikarie.

Statliga företag, kommuner kör på ett system.

Privata sektorn kan variera jättemycket.

Jag tidsrapporterar så att jag skickar in ett sms till min personalchef 1 gång i veckan med tiderna, samt lämnar in kvittenserna en gång i veckan (kvittenser jag fått ifrån kunder när jag kör schakt eller asfalt).

Sen får jag lön efter timmarna jag arbetat.

Gör så att du antecknar i din kalender i telefonen på hur du arbetat så att du själv håller koll och kan jämföra när lönen kommer.
With great power, comes great resolution and frame rate

2 kommentarer, visar 1-2 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR