FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Så här behandlar postnord ditt paket!
2016-11-10 14:08#1

FredrikarlssoN
Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
1306

Har du alltid undrat hur postnord behandlar ditt paket?
Undrar du varje gång varför ditt paket är helt puckligt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23885124.ab
SMÄRTA ÄR BARA EN HÖGRE FORM AV NJUTNING
12 kommentarer, visar 1-12 - Första « [1] » Sista
2016-11-10 15:06#2

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3363

Då ska du se hur det ser ut på sorteringen... där kastas det mer.

Sen är det inte alla på PostNord som behandlar sakerna såhär, utan det är idioterna som syns och de duktiga chaufförerna får all skit.

Bara för att paketet är halvt förstört kan det blivit förstört på flertalet ställen.

• I paketburen (kunder har vid flertalet tillfällen packat ömtåligt under ett tungt paket)

• Under transport

• Vid en ev omlastning kan olyckor ske och så även skador

• På sorteringbandet

• EMB gods hamnar lätt på fel ställe och i fel bur & kan lätt mosa andra saker.

• Som fd anställd till postnord och även posten logistik blir jag uppriktigt förbannad på hur vissa gör framför kunder till företaget, chauffören är ansiktet utåt och behandlar man paket som skit så kommer även kunden vända sig till konkurrenter. Finns ju anledningar till att postnord har tappat 70% av kaffehuset i karlstad pga väldigt många skadade kaffepallar, detta skedde vid omlastning pga brist på stöttor och stabila truckar.

Likaså alla klagomål ifrån Royal som postnord kör djurfoder åt.

Men varken Schenker eller DHL är bättre på att hantera gods, möjligtvis vissa enskilda åkerier, men inte i det stora hela och detsamma gäller posten.

Senast redigerad 2016-11-10 15:07
    With great power, comes great resolution and frame rate

2016-11-10 16:56#3

k0nan
    Ingen klan

BrutalCS Poet
    2166

Det värsta jag varit med om är att jag fått hem ett, tillsynes, helt paket och sedan öppnat det och upptäckt att komponenter varit trasiga. Efter kontakt med leverantören fick jag sedan svaret att garantin inte täcker synliga skador och att bytesrätten endast gällde obruten förpackning. Jag blev till sist hänvisad till posten som hänvisade tillbaka till leverantören och sen blev man fast i den loopen. I detta fall misstänker jag dock leverantören eftersom paketet i sig inte såg speciellt skadat ut.

Senast redigerad 2016-11-10 16:56
    2016-11-10 18:51#4

Evilkenevil
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    2083

Jag har jobbat över 2 år hos PostNord och kan bara beklaga. Det är t.o.m värre i vissa terminaler. Paket respekteras inte som dom ska.

Har själv tagit upp frågan om pakethanteringen med får inte mycket respons tillbaka, mer att "det är så här vi alltid har gjort". Men jag har själv lyckas genomföra förbättringar av vissa leveranser i min lokala terminal. Finns tyvärr mycket att arbeta med, och oftast är det de anställda som bara är lata eller slutar bry sig om att genomföra kvalitetsleveranser.

Värt att nämna är även om PostNord inte alltid hanterar paket med respekt, så måste folk lära sig att emballera korrekt för att minimera risken för skador. Vid juletider kommer vanliga prylar, käder mm inslagna i VANLGIT PAKETPAPPER. Detta papper faller sönder vid beröring, kan förlora mottagaradressen/avsändare som en efterföljd. Bara ett exempel på hur vissa paketerar.

När det kommer till datorkomponenter, dyrare/värdefullare leveranser, så skickas dom inte på samma sätt som visats på bild. Vanliga paket, typ blå kovert, frimärken, kallas "brev", och dessa hantera mindre varsamt. Företagspaket, större paket, tunga paket mm hanteras i regel på ett helt annat sätt. I sundsvall har vi en terminal för de vanliga paket/brev, samt en terminal för företagspaket.
    2016-11-10 23:34#5

RaskeN
    Ingen klan

Huvudadmin
    3363

Precis det Evil säger.

Hanteringen sker på olika ställen.

Du har en HUB för pallar, en SOT för paket & Sen en sortering för Brev, under brev går allt ifrån paket utan spårning till värde.

Dessa saker är överlag fördelade när det gäller stora terminaler men på DIP så är vanligtvis HUB & SOT gods ihop och Brev finns oftast på ett företagscenter.

Nu ska postnord försöka köra ihop samtliga så att Brev, Paket & Pallgods kommer finnas inom samma DIP så att en lastbil kan hämta in brev samtidigt som en Brevbil kan köra ut ev. paket, detta för att spara in en jävla massa pengar då företaget går oerhört mycket i back just nu, samtidigt så hjälper media till att smutsa ner företaget (väldigt välförtjänt i mina ögon) så att inkomsterna har minskat och man har till och med dragit in frukten för sina anställda pga för hög kostnad.

2016-11-11 07:08#6

Ejziponken
    Ingen klan

Ordförande
    6456

Kan de inte vara så också att dom känner press på att bli klara så snabbt som möjligt eller för att hinna med? Då går de ju mycket snabbare å slänga sakerna. Samtidigt kan jag tänka mig att när det är tråkigt så kan det nog vara väldigt svårt att hålla emot att kasta lite paket för att komma hem/iväg snabbare. :D

Fast kan också tänka mig att "Så här har vi alltid gjort" är det största problemet. Det är liksom allämnt okej sålänge ingen ser dig. Det är väl hela den attityden cheferna måste jobba bort. Inför nolltolerans eller löneavdrag så ska du se allt folk skärper sig :D

Senast redigerad 2016-11-11 07:12
    Never argue with an idiot. He lowers you to his level and then wins on experience!
    2016-11-11 16:12#7

Evilkenevil
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    2083

Citat av Ejziponken

Kan de inte vara så också att dom känner press på att bli klara så snabbt som möjligt eller för att hinna med? Då går de ju mycket snabbare å slänga sakerna. Samtidigt kan jag tänka mig att när det är tråkigt så kan det nog vara väldigt svårt att hålla emot att kasta lite paket för att komma hem/iväg snabbare. :D

Fast kan också tänka mig att "Så här har vi alltid gjort" är det största problemet. Det är liksom allämnt okej sålänge ingen ser dig. Det är väl hela den attityden cheferna måste jobba bort. Inför nolltolerans eller löneavdrag så ska du se allt folk skärper sig :D

Fast i videon så tog det LÄNGRE tid för han pga att han kastade istället för att skjuta in paketen längs golvet :P
    Men ja, posten har väldigt mycket att sortera, och att kasta saker är det enda alternativet för att hinna med. MEN, det är skillnad på att kasta och "kasta". Man kan göra det försiktigt eller vårdslöst. Det är också skillnad på paket och paket, vissa saker måste läggas ner försiktigt mm. Bristen på sunt förnuft är det som ger PostNord ett dåligt rykte.

2016-11-12 00:16#8

Sockerkorn
    Ingen klan

Huvudadmin
    1179

Jag har själv jobbat vid ett transport företag där nyblivna timmisar kastar in paketen, speciellt dom minsta först där dom sedan krossas av större paket.

Postnord i själva verket ska inte ha all skuld, kanske 80% av skulden då dom anställer inkometenta människor.

Man ska aldrig glömma att det är ändå människor som gör felen, inte självaste företaget. Sen att dom anställer kassa människor in till heltid istället för prov anställning i 6 månader så det blir svårare att bli av med inkompetenta fanskap är bortom mig.

2016-11-12 00:31#9

RaskeN
    Ingen klan

Huvudadmin
    3363

Citat av Sockerkorn

Jag har själv jobbat vid ett transport företag där nyblivna timmisar kastar in paketen, speciellt dom minsta först där dom sedan krossas av större paket.

Postnord i själva verket ska inte ha all skuld, kanske 80% av skulden då dom anställer inkometenta människor.

Man ska aldrig glömma att det är ändå människor som gör felen, inte självaste företaget. Sen att dom anställer kassa människor in till heltid istället för prov anställning i 6 månader så det blir svårare att bli av med inkompetenta fanskap är bortom mig.

Posten har haft anställningsstopp i flera år och undviker att fastanställa personer utan brukar hålla sig till provanställning eller vikariat.

2016-11-12 11:30#10

Evilkenevil
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    2083

Citat av RaskeN

Posten har haft anställningsstopp i flera år och undviker att fastanställa personer utan brukar hålla sig till provanställning eller vikariat.

Precis. Jag har efter Augusti själv valt att gå ner till timmanställning efter att ha jobbat 75% natt i 2 år. Vill bara bort från stället då det inte är en "säker" framtid. Bra betalt, tryggt med dom pengarna, men inte ett ställe jag vill jobba på hela livet.
    2016-11-12 13:51#11

RaskeN
    Ingen klan

Huvudadmin
    3363

Citat av Evilkenevil

Citat av RaskeN

Precis. Jag har efter Augusti själv valt att gå ner till timmanställning efter att ha jobbat 75% natt i 2 år. Vill bara bort från stället då det inte är en "säker" framtid. Bra betalt, tryggt med dom pengarna, men inte ett ställe jag vill jobba på hela livet.

Mig kunde de bara erbjuda 40% efter 5 år på stället, så sa upp mig.

2016-11-12 17:00#12

Evilkenevil
    Ingen klan

BrutalCS Uberlegend
    2083

Citat av RaskeN

Mig kunde de bara erbjuda 40% efter 5 år på stället, så sa upp mig.

Surt, jag har gått mellan 100% och 75% beroende på behov. Men har jobbat stenhårt för att få den anställningen. Ser nog annorlunda ut beroende på vart i sverige man jobbar också.
    Började med 50%, gamla kontraktet innan dom gjorde "ändringar". Då fanns det ingen gräns på hur många timmar jag kunde jobba som det är nu.
    2016-11-13 22:55#13

RaskeN
    Ingen klan

Huvudadmin
    3363

Körde helger 60% och fick en helt okej lön tack vare Helg & Natt, sen försvann en av körningarna så fick gå ner till 40% körde så i 2 månader, sa upp mig och bytte till ett jobb.

12 kommentarer, visar 1-12 - Första « [1] » Sista
    AKTIVA TRÅDAR