FORUM
FORUM
Forumindex / Hårdvara / Ny gaming-skärm
2017-01-26 17:53#1

Tommy
Ingen klan

Super-VIP
3420

Hej, jag måste köpa en ny datorskärm som jag ska ha som gaming- och allround-skärm. Det innebär kanske 70% spelande och 30% surfande, chattande, redigering av foton etc. Inget serie/filmtittande då jag har en annan skärm för det.

Jag har haft ögonen inställda på ASUS ROG Swift PG279Q 27" 165Hz 1440p IPS-panel. Jag skulle ha köpt den om det inte vore för en räk-mupp som jag trodde var en bra vän, som lätt kunde ha köpte den åt mig för 6 000 kronor nu på DH i höstas, men totalt ignorerade mig istället efter att ha berättat om erbjudandet. Men w/e.

Jag har fortfarande ögonen på den på den, men börjar ändå tänka om. Behöver jag verkligen IPS-panel för att hobby-redigera foton? Behöver jag ens 27" och/eller 1440p?

Jag har ett Nvidia GTX 1080 och G-sync vore väl trevligt, men kanske inte nödvändigt? Eller vad säger ni som har testat?

Jag tar gärna emot era förslag på gaming-skärmar i dessa katogorier:

24" 1080p
27" 1080p
27" 1440p

Som det ser ut just nu så är G-sync inte ett krav. Det känns som att jag borde komma rätt billigt undan om jag nöjer mig med den bästa 24" 1080p och där behöver jag rekommendationer!

27" 1080p känns mindre attraktivt då det är pixlar man vill åt, inte tum. Men om det färgmässigt skulle vara bättre så är det ändå värt att överväga.

Prisklass är upp 8 000 kronor, jag vill inte köpa den billigaste som finns (så länge det inte är den bästa så att säga). ;)

///Tommy
Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.
4 kommentarer, visar 1-4 - Första « [1] » Sista
2017-01-26 21:13#2

Sockerkorn
Ingen klan

Ledamot
1209

3tusen. Asus VG248QE 144hz.

I löv ut. Haft en i flera år, fungerar fortfarande som om jag fick den igår.

2017-02-03 22:20#3

Tommy
Ingen klan

Super-VIP
3420

Citat av Sockerkorn

Tack för tipset, men den verkar inte överdrivet bra förutom om man enbart spelar. :/

Det blev en ASUS ROG Swift PG279Q 27" 165Hz 1440p IPS igår! Ångrar mig inte en sekund, väl värd investering för de kommande 5 åren eller liknande. 144Hz (165Hz om man vill, men rätt onödigt) är sjukt trevligt när man kommer från 60Hz. Men ännu mer värt att nämna är att G-SYNC gör skillnad! Testade att stänga av det och då går det knappt att spela haha, det blir bra smooth flyt när FPS:en går ner mot 50-90. Och även om du har en 20 000 kronors-dator så kommer FPS:en att dippa om du kör 1440p och högsta grafikinställningar, i tex BF1.

Min gamla Dell U2711 27" IPS har hängt med i typ 6-7 år och då har den säkert snittat att vara på 8-10h per dag, så hoppas Asus håller liknande kvalité.
Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.
2017-02-04 06:34#4

RaskeN
Ingen klan

Huvudadmin
3403

Citat av Tommy

Citat av Sockerkorn

Tack för tipset, men den verkar inte överdrivet bra förutom om man enbart spelar. :/

Det blev en ASUS ROG Swift PG279Q 27" 165Hz 1440p IPS igår! Ångrar mig inte en sekund, väl värd investering för de kommande 5 åren eller liknande. 144Hz (165Hz om man vill, men rätt onödigt) är sjukt trevligt när man kommer från 60Hz. Men ännu mer värt att nämna är att G-SYNC gör skillnad! Testade att stänga av det och då går det knappt att spela haha, det blir bra smooth flyt när FPS:en går ner mot 50-90. Och även om du har en 20 000 kronors-dator så kommer FPS:en att dippa om du kör 1440p och högsta grafikinställningar, i tex BF1.

Min gamla Dell U2711 27" IPS har hängt med i typ 6-7 år och då har den säkert snittat att vara på 8-10h per dag, så hoppas Asus håller liknande kvalité.

Hur stor skillnad gör ex. G-Synk? :)

Jag själv ska köpa en rig i framtiden och är inne på Freesynk alt. G-Synk beroende på om det blir AMD eller Nvidia när jag ska köpa hem grejerna! :)
With great power, comes great resolution and frame rate

2017-02-04 22:55#5

Tommy
Ingen klan

Super-VIP
3420

Citat av RaskeN

Citat av Tommy

Citat av Sockerkorn

Hur stor skillnad gör ex. G-Synk? :)

Jag själv ska köpa en rig i framtiden och är inne på Freesynk alt. G-Synk beroende på om det blir AMD eller Nvidia när jag ska köpa hem grejerna! :)

G-sync fungerar väldigt bra, du kan springa omkring och skjuta i BF1 med 50 FPS men det känns som 100 FPS. G-sync är dock riktigt dyrt, om AMD har bra grafikkort när du ska köpa så skulle jag snegla åt det hållet. G-sync och Freesync ska vara näst intill identiska vad jag har läst, med skillnad att Nvidia tar typ 1000-1500 kronor extra eftersom skärmen måste ha ett G-sync chip.
4 kommentarer, visar 1-4 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR