FORUM
FORUM
Forumindex / Hårdvara / Kylare till i7 8700K Överklock
2018-12-13 21:05#1

178
Ingen klan

BrutalCS Oldschool
660

Tjenare! Nu har det gått 8 år sedan senaste uppgradering! Flashbacks från när man plågade Tommy och Reko med datortrådar på forumet :D

Jag fick tag i en begagnad i7 8700k, tänkte inte monster överklocka men försöka landa mellan 4.2 och 4.5GHz... Vad rekommenderar ni för kylare? Har min 8 år gamla trotjänare NH-U9B SE2 i garderoben, är det bara glömma att använda den?

Bygget kommer ske i ett Fractal Design Define R6 funderar även på att investera i ett par 120/140mm fläktar... Är det värt pengarna?
4 kommentarer, visar 1-4 - Första « [1] » Sista
2018-12-13 22:08#2

MatrimCauthon
Ingen klan

BrutalCS 1337
477

Noctua NH-D15 har varit bästa sedan den kom men den är jävligt stor värt att tänka på men med det chassit du valt ska det inte vara något problem.

är ingen stor förespråkare för vatten kylare då jag har haft många pump problem genom åren pratar då om AIO.

har testat 3 olika ingen verkar vara felfri och funka lika bra som mina Noctua.

inget fel i att köpa fina fläktar.

värt att tänka på också med 8700k är att om du inte får ner tempsen måste den nog delidas har tänkt på detta då min egna har sämsta tempsen jag någonsin haft på en icke överklockad CPU någonsin.

Senast redigerad 2018-12-13 22:20
Dovie'andi se tovya sagain

2018-12-14 14:39#3

178
Ingen klan

BrutalCS Oldschool
660

Tack för svaret! Är inte jättesugen på att delida om jag inte måste. Blir nog en Nocuta NH-D15 då! Vet du om det är värt att köpa till ett par 120/140mm fläktar till chassit om de kan hjälpa till med tempen?
2018-12-15 05:00#4

MatrimCauthon
Ingen klan

BrutalCS 1337
477

låter dom inte illa så är det ett val man gör själv tycker jag själv har jag bara noctua fläktar men med chassit jag har så är inte orginal fläktarna dom bästa.

3 fläktar är optimala 2 som suger in i fronten och 1 bak för att suga ut luften mer än så ska inte behövas då skillnaden i tester är minimal och ibland tillockmed sämre med fler fläktar än behövs beroende på om man får positivt tryck i lådan eller negativt.

Vill testa ML fläktar dock ska vara tystare men kan inte rekomendera utan bevis eller test på egen hand. men du får testa åt mig om du vill Corsair ML serien bland dom första fläktarna som har magneter istället för kullager ska göra livslängden bättre och tystare gång men vet inte vad som kommer hända om ett hårstrå går in i fläkten.

jag är/var inte helt nykter i skrivande stund men blir säkert bra.

Senast redigerad 2018-12-15 05:02
Dovie'andi se tovya sagain

2018-12-23 21:01#5

Tommy
Ingen klan

Super-VIP
3441

8 år senare, och jag plågas fortfarande :O

Håller helt med Matrim om D15, det är en kylare som Noctua själva kommer att få svårt att förbättra utan att göra ännu större/skicka med fläktar med högre statiskt tryck. Men den passar i ditt chassi, Jag har D15 + FD Design R5 och det fungerar utmärkt, och så även i R6. Jag har inte jättemånga erfarenheter av AIO-kylare till CPUn. Jag gick ju själv för NH-D15 så det borde hinta om vad jag tror mest på..

Ang. chassifläktarna så skulle jag definitivt köpt ett par extra. Det hade nog blivit 2x Noctua NF-A14 alt. Noctua A12x25. Även jag är sugen på att testa Corsairs ML140 Jag skulle satt den ena av de nämnda fläktarna på NH-D15 på första platsen pga högre statiskt tryck, den platsen närmast dina RAM-stickor. På plats två skulle jag kört medföljande NH-A15.

Sedan hade jag tagit bort en av de medföljande FD-fläktarna i fronten och ersatt med den andra köpta fläkten. Slutligen hade jag tagit bort förmonterade FD-fläkten bak och satt den A15:a du har över där istället. Då har du två st FD-fläktar över, varav en jag skulle monterat i botten av datorn, blåsandes upp mot grafikkortet. Jag hade även monterat den sista FD-fläkten på sidan om du känner behovet av det, dvs vill ha svalare grafikkort. Det finns många tankar om denna bör blåsa in PÅ grafikkortet tillsammans med den i botten eller suga ut varm luft som grafikkortet du förmodligen kommer köra dumpar den varma luften inne i lådan.

Jag testade själv helt sonika att montera åt båda hållen, och jag fick bättre temps på både CPU och GPU när jag satte den som utsug. Handlar dock inte om några stora skillnader. Jag har en tendens att gå lite overkill, så om du inte är ute efter höga poäng i benchmarks bör den inte ens vara nödvändig. Dock tänker jag att eftersom du ändå har fläkten att sätta dit, så why not.. Det kommer att höja ljudnivån med någon decibel (speciellt om du har vänster chassisida mot dig), men kör man en i7 8700K utan att delida så är man ju inte ute efter det tystaste systemet. Med en väl genomtänkt fläktkurva och du spelar mest med hörlurar på så ska du inte märka så stor skillnad i ljudnivå.

Lycka till! Köper du ML-140 fläktar rapportera gärna hur du tycker de presterar! :)

Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.
4 kommentarer, visar 1-4 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR