FORUM
FORUM
Forumindex / Diskutera fritt / Comhem - En recension
2019-01-02 17:14#1

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2257

Hej,

Efter tre år som kund hos Comhem vill jag nu dela med mig av min upplevelse. För dig med lite tid över. Kanske har du också någon härlig ISP historia att dela med dig av?

I slutet av 2015 flyttade jag och min sambo till en lägenhet där en flyer ifrån Comhem väntade i brevinkastet.

- ”Välkommen till ditt nya Comhem hus…”

Flyern antyder att Comhem var vårat enda/bästa val, vilket uppenbarligen visade sig vara ett stort skämt, men vi kommer till det senare.
Vi tecknade BAS-paketet ifrån Comhem, där vi skulle få testa på deras fulla utbud i 3 månader, samt flera tilläggstjänster, bl.a. Comhem Play.
Det tog inte lång tid innan utrustningen anlände och jag skulle koppla in TiVo-boxen och routern. Till min förvåning så fick jag dock inte ihop det. Jag arbetar själv som IT Tekniker, jag borde klara av detta utan problem, men fick tillslut göra det skamliga och ringa deras support. Efter en del dumförklarande frågor så bokade vi in en tekniker som skulle komma förbi och koppla in utrustningen åt mig.

När teknikern tillslut anlände fick jag, på gott och ont, bekräftat att det inte var jag som var dum i huvudet, utan snarare så att det koaxialfiberuttag som utrustningen skulle kopplas till helt enkelt inte existerade i min lägenhet. Jag hade vid detta skede inte ens fått information om att mitt abonnemang skulle vara något annat än den klassiska fiberanslutningen. Teknikern lyckades tillslut lösa detta med lite adaptrar och fulfixande. Koaxialkontakten i väggen, med adaptrar, blev ca 10cmlång och resulterade till att vi fick lämna ett stort gap mellan soffa och vägg, för att inte böja kontakten.

Nu var äntligen TV och Bredband igång! Woho våra problem är över… jo tjena…

Under slutet av 2015 jobbade jag en del på distans, vilket passade bra då jag skulle få Comhem Play som kompanjon på alla tågresor och tråkiga hotellrum. Men lite anade jag att Comhem Play var totalt skräp. Appen kraschade med alla möjliga felkoder, både på Android och iPhone. Än en gång fick jag kontakta deras kundtjänst, denna gång utan att någon kunde lokalisera felet. Jag ringde antagligen vid 5 olika tillfällen, och ringdes upp minst lika många gånger. Felsökningsprocessen tog sig dock aldrig framåt då deras kundtjänstmedarbetare inte verkade ha tagit del av tidigare felsökningsåtgärder, utan ställde istället samma frågor om och om igen.

När våra första tre månader av ”gratis” testande av det fulla utbudet var över så fick jag dock återkoppling ifrån Comhem som meddelade att de lagt ned mitt ärende gällande Comhem Play, eftersom tjänsten inte längre ingick i mitt abonnemang. Detta var alltså en tjänst som jag skulle få testa på gratis i de tre första månaderna, men som jag aldrig kunde använda mig av. Detta hade nog inte varit hela världen, om det inte vore för att Comhem började fakturera mig för det fulla utbudet, trots att jag inte tecknat detta, utan skulle få prova på detta gratis. Något att tillägga är också att den utlovade gratisperioden inte alls var gratis, utan inkluderade onämnda startavgifter, frakt och engångskostnader för hårdvaran. Jag är fullt medveten om att detta är praxis, och något man måste räkna med. Jag undrar dock hur de kan skylta med ”Gratis”, och sedan skicka räkningar på flera tusen kronor.

Efter ett par vändor med deras kundtjänst så lyckades de dock få mig på rätt prisplan/abonnemang, och allt var frid och fröjd. Ett tag i alla fall. Under denna period av ”frid och fröjd” hade Comhem fler driftstörningar och avbrott än jag någonsin varit med om med någon annan leverantör. T.ex. så gick nätet ned precis lagom till Sverige vs Italien under 2016. Eftersom jag och ett gäng vänner planerat att se matchen hos mig så ringde jag Comhem för att få information om vad driftstörningen berodde på. Beskedet jag fick var att driftstörningen berodde på en ”driftstörning” (mycket givande svar) och
att åtgärdstiden var estimerat till 1 vecka. Det slutade med att vi tittade på matchen över Telia Play
istället. Till Comhems försvar så fick de dock igång nätet efter ett par timmar.

Ca 1 år senare började vi upptäcka att det trådlösa nätverket gick ned med jämna mellanrum. Jag
som är van och intresserad av teknik gjorde en del felsökning på egen hand. Däribland gick jag
igenom Comhems föreslagna kontroller, och utöver detta testade att byta kanal på WiFi, testade
med olika enheter, olika OS, ifrån olika platser i lägenheten. Felen tycktes vara väldigt sporadiska,
och jag sammanfattade en lång lista med felsökningsåtgärder som jag genomfört, och ringde sedan
deras kundtjänst och refererade till listan jag skickat dem. En liten anekdot här är också att listan som
jag försökte skicka via deras kontaktformulär först inte kunde skickas, då deras formulär krävde att
man angav ett fastnätsnummer för att slutföra sin förfrågan. Vem har ett fastnätsnummer nu för
tiden? Jag fick hitta på ett nummer och lägga till en notis i textfältet om att de inte skulle ringa.

Jag hade flera vändor med kundtjänsten, som ofta frågade mig om information vilket jag redan sänt
dem tidigare, och tiden passerade. Vi levde med problemet i närmare 6 månader innan jag märkte
att det vita plastchassit på routern började bli brun-gult. Det var uppenbart att den hade överhettats
och högst troligen så att nätet dippat för att temperaturen nått för höga höjder.

Jag återupptog kontakten med Comhems kundtjänst, förklarade min diagnos och bad dem att skicka
mig en ny router. Vid denna tid hade min bindningstid utgått och jag fick svaret att om jag ville ha en
ny router så måste jag bekosta den själv, alt. binda om mig i två år. Detta var för mig något helt
oförklarligt korkat. Varför skulle jag binda mig i två år till en tjänst som inte fungerar? Varför skulle
jag betala för en produkt som gått sönder av ett uppenbarligt hårdvarufel?

Jag bråkade en hel del med kundtjänsten, och fick tillslut nog. Nu säger jag upp abonnemanget!

Jag ringde och kopplades till avdelningen som hanterar uppsägningar, bestämd att ignorera alla
försök att behålla mig som kund. Men jag överskattade min förmåga att stå på mig, och föll istället
för alla rabatter som han kastade på mig. Jag skulle gå över ifrån koaxialfiber till ”vanlig” fiber, få
dubblade hastigheter, halverat pris och ny router. Bindningstiden skulle dessutom bara vara 1 år, till
skillnad från den ordinarie bindningstiden som var på 2 år.

Den nya routern kom inte långt därefter, och den första överraskningen visade sig vara att routern
fortfarande var tvungen att vara kopplad till koaxialuttaget för att TiVo-boxen skulle fungera. Detta
var åtminstone vad deras kundtjänst sa efter ytterligare samtal med dem. Hur jag än gjorde så fick
jag dock inte in några kanaler på TV:n. Jag kopplade in routern i fiberomvanlaren, TiVon direkt i
fiberomvandlaren, Tivon direkt i Routern, TiVon i specifika uttag, osv… Jag testade allt! Efter ett antal
samtal så orkade jag inte bråka mer, jag gav upp och betalade för abonnemanget i 1 år, utan
fungerande TV.

Så fort bindningstiden löpte ut sade jag upp tjänsten, dels för att jag flyttade till en lägenhet där
Teliaabonnemang ingick i föreningsavgiften. I samband med denna uppsägning bad jag kundtjänsten
att lägga till en notis om att jag byter adress vid ett specifikt datum, för att eventuella fakturor inte
skulle skickas fel. Nu har ca 3 månader passerat, och tro det eller ej, men en faktura på närmare
4000kr dyker upp som ett inkassobesked.

Jag ringer såklart och bestrider fakturan, som jag misstänkte gällde TiVo-boxen som vi inte fått några
returfraktsedlar till. Efter samtal med både inkasso och Comhem så kan vi slå fast att min misstanke
var korrekt. Jag bad Comhem att titta på notiserna ifrån det samtal vi hade när jag meddelade om
min nya adress, och ifrån vilket datum detta gällde. Till min förvåning har telefonisten jag talat med
skrivit i notisen, ”efter 30/9 skall fakturor skickas till [min gamla adress]”. Telefonisten har alltså
skrivit helt motsatsen av vad jag sade, och jag undrar även hur deras logik fungerar. Varför skulle jag
ringa dem och be de notera att de ska skicka min post till samma adress som de alltid gjort?

TL;DL Min tid som kund hos Comhem var hemsk. Jag har spenderat timtal med supporten och
betalat flera tusen för tjänster som antingen inte fungerat alls, eller varit otillgänglig under längre
perioder. Jag skulle inte rekommendera Comhem till min värsta fiende. Ps, kundtjänstmedarbetarna
var trevliga, men tyvärr inte kompetenta nog att lösa mina problem, och/eller saknade befogenheter
att hjälpa mig på ett bra vis.
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
2019-01-02 21:14#2

Ejziponken
Ingen klan

Ordförande
6640

lol Comhem.. Bahnhof all the way and all the day!
Never argue with an idiot. He lowers you to his level and then wins on experience!
2019-01-03 09:50#3

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2257

Citat av Ejziponken

lol Comhem.. Bahnhof all the way and all the day!

Haha ja, jag har lärt mig min läxa nu. Hade det inte varit för att Telia ingick i föreningsavgiften här så hade jag kört på Bahnhof.
2019-01-03 16:08#4

Teskuz
Ingen klan

Kodare/slacker
913

Comhem är en mardröm till ISP, det värsta av allt är att det i många fall inte går att undvika dem pga att de lurar sig in i BRF, drar sin fiber-coax (vilket inte ens är riktig fiber) så man enbart har deras "3 hål i väggen" och således inte kan använda någon annan ISP än dem.

Jag och sambon kollar i dagsläget efter lägenheter, har märkt att på senare tid undviker mäklarna att skriva ifall det är comhem-hus eftersom allt fler kunder börjat undvika detta, så man får helt enkelt kolla i årsrapporter från bostadsrättsföreningen om man vill undvika avtal med comhem. Givetvis går ju detta att ta reda på under visning/ev. kontakt med mäklare, men är ju skönare att filtrera ut de BRF som uppenbarligen är värdelösa redan under steg 1.

Säger som Ejziponken, Bahnhof är nog den bästa ISPn, men viktigast av allt är att man inte bor i Comhem hus, då man inte längre kan byta ISP ifall (läs: när) Comhem börjar jävlas med dig.
2019-01-03 18:05#5

Sockerkorn
Ingen klan

Sekreterare
1303

Comhem är ett skämt.

Mitt internet har alltid varit stabilt med comhem, förutom att det krashar 00:01 varje dag, men det kanske är vanligt med alla??

Hastigheten och har alltid levererats mer än vad jag har betalat för så det är skönt. Synd bara att deras routers och modem man får hem är total skit.

Deras suppport är det största skämtet jag har kommit förbi däremot.

När jag och endast jag har stått för ett kontrakt har andra personer, vars inte haft någon sägan alls om mitt kontrakt kunnat ändra & skriva in nya kontrakt på mitt namn. Som Comhem har tillåtit. Deras support är väldigt okompetenta.

Man har behövt prata med deras teamleaders för att rätta ut situationer vilket betyder ännu en 20min kötid i support för dom får samtal hela tiden för dom är skit.

Fick en faktura på 3500kr för en box jag inte har beställt heller. 2 månader i sträck. Dom rapporterade mig även till kronofonden (jag hamnade aldrig hos dom, men fick en markering) pågrund av denna box jag aldrig beställde. Det löste sig såklart men den markeringen försvinner aldrig. Skit ska skit ha. Synd att vissa ställen bara tar emot dom.

Så med detta får comhem en stark 1.5 / 10

Senast redigerad 2019-01-03 18:05
2019-01-03 18:22#6

Bastra
Ingen klan

Ledamot
781

Bahnhof är bäst ifall du ska satsa på bredbandsanslutning. Jag har varit deras kund i många år och har bara haft max 4-5 tillfällen genom åren då jag stött på problem. Deras support är väldigt bra när man väl får hjälp och det åtgärdas väldigt snabbt.

Jag har haft comhem 1 gång i tiden, men då fanns det inte fiber på den tiden. Hade ADSL anslutning.
2019-01-04 17:51#7

k0nan
Ingen klan

BrutalCS Poet
2257

Citat av Teskuz

Comhem är en mardröm till ISP, det värsta av allt är att det i många fall inte går att undvika dem pga att de lurar sig in i BRF

Jag har som sagt precis flyttat till en bostadsrätt, och som tur var så hade denna förening avtal med Telia, vilket jag ändå kan leva med.

Citat av Sockerkorn

Mitt internet har alltid varit stabilt med comhem, förutom att det krashar 00:01 varje dag, men det kanske är vanligt med alla??

Hastigheten och har alltid levererats [...] Synd bara att deras routers och modem man får hem är total skit...

Detta var ungefär samma som jag fått uppleva alltså. Hastigheten var aldrig något issue, men driftstörningar så ofta som varannan månad och kass hårdvara som inte klarar av ett normalstort WiFi-område, och dessutom överhettas...

Citat av Bastra

Bahnhof är bäst ifall du ska satsa på bredbandsanslutning. Jag har varit deras kund i många år och har bara haft max 4-5 tillfällen genom åren då jag stött på problem. Deras support är väldigt bra när man väl får hjälp och det åtgärdas väldigt snabbt.

Banhof verkar utan tevkan vara det bästa alternativet. Samtliga jag stött på har varit enade om detta. Tyvärr är priset lite högre, och det är sällan föreningar har avtal med dem.
De har även visat tydligt att de inte bara satsar på kvalité, utan även verkligen bryr sig om sina kunder, deras itegritet och rättigheter.
6 kommentarer, visar 1-6 - Första « [1] » Sista
AKTIVA TRÅDAR